
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Monitorizarea mass-media  
în campania electorală pentru alegerile parlamentare 2009 
 
Raport general 
5 februarie-3 aprilie 2009 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Proiectul „Monitorizarea mass-media în campania  electorală pentru alegerile parlamentare 2009” este susţinut 
financiar de Fundaţia Eurasia din resursele acordate de Agenţia Suedeză pentru Dezvoltare şi Cooperare 
Internaţională (Sida/Asdi) şi Agenţia Statelor Unite pentru Dezvoltare Internaţională (USAID). Opiniile exprimate 
în acest raport aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat poziţia finanţatorilor. 
 
 
 
 

Publicarea  acestui  raport a fost posibilă cu suportul poporului 
american prin intermediul Agenţiei Statelor Unite pentru Dezvoltare 
Internaţională (USAID). De conţinutul acestuia este responsabil 
doar Centrul Independent de Jurnalism, iar informaţia publicată nu 
reflectă neapărat poziţia USAID sau a Guvernului Statelor Unite. 

 1



 2



1. Date generale 
 
1.1 Obiectivul proiectului: monitorizarea şi informarea opiniei publice referitor la 
comportamentul mass-media în perioada electorală pentru alegerile parlamentare din Republica 
Moldova.   
 
1.2 Perioada de monitorizare: 5 februarie 2009 – 5 aprilie 2009. 
  
1.3 Criteriile de selectare a instituţiilor mass-media supuse monitorizării: 

• forma de proprietate (publică şi privată) 
• audienţa/ impactul 
• limba difuzării  

 
1.4 Mass-media monitorizate: 
 
Posturi TV                                                                          
Moldova 1 (M1) - post public cu acoperire naţională; emite în română şi rusă; 
NIT - post privat cu acoperire cvasi-naţională (Chişinău, Cahul, Edineţ, Comrat, Varniţa, 
Ungheni, Cetireni, Nisporeni, Soroca, Cimişlia, Căuşeni, Trifeşti, Străşeni, Mândreştii Noi, 
Leova, Criuleni); emite în rusă şi română; 
Euro TV - post privat cu acoperire regională (Străşeni, Ocniţa, Floreşti, Trifeşti, Cimişlia, 
Briceni, Cantemir, Drochia, Făleşti, Glodeni, Sângerei, Ştefan Vodă, Taraclia), emite în română 
Pro TV - post privat cu acoperire regională (Chişinău, Bălţi, Varniţa, Cahul, Orhei); emite în 
română; 
TV 7 - post privat cu acoperire regională (Chişinău); emite în română şi rusă.  
 
Posturi Radio  
Radio Moldova - post public cu acoperire naţională; emite în română şi rusă 
Antena C - post privat cu acoperire regională (94,70 MHz, Varniţa,107,5 MHz,Ceadîr-Lunga, 
90,50 MHz, Bălţi,92,60 MHz, Cahul,88,00 MHz, Chişinău,107,3 MHz, Ocniţa,92,30 MHz, 
Ungheni),  emite în română şi rusă 
Vocea Basarabiei (VB) - post privat cu acoperire regională (105,7 MHz, Nisporeni, 71,57 MHz, 
Chişinău, 67,79 MHz, Soroca, 100,3 MHz, Glodeni, 101,0 MHz, Pelinia, 101,9 MHZ, Taraclia, 
103,8 MHz, Ştefan Vodă, 91,90 MHz, Căuşeni); emite în română  
 
Presa scrisă:  
Komsomolskaia pravda - apare în limba rusă de şase ori pe săptămână; privat; distribuire 
naţională, cu un tiraj de cca 7400 exemplare per ediţie, cu excepţia ediţiei de joi, care are un tiraj 
de 51 600  exemplare;  
Timpul de dimineaţă — apare în limba română de cinci ori pe săptămână; privat; distribuire 
naţională, cu un tiraj săptămânal de 43 750 exemplare; 
Moldova suverană — apare în limba română de patru ori pe săptămână; privat; distribuire 
naţională, cu un tiraj săptămânal de 18 472 exemplare; 
Nezavisimaia Moldova — apare în limba rusă de patru ori pe săptămână; privat; distribuire 
naţională, cu un tiraj săptămânal de 17 108 exemplare; 
Jurnal de Chişinău — apare în limba română de trei ori pe săptămână; privat;  distribuire 
naţională, cu un tiraj de 5 372 exemplare (ediţia de marţi), 3 080 exemplare (ediţia de joi), 19 
537 exemplare (ediţia de vineri); 
Moldavskie vedomosti — apare în limba rusă, de trei ori pe săptămână; privat; distribuire 
naţională, cu un tiraj de 7 500 exemplare per ediţie; 
Flux – apare în limba romană, bisăptămânal; privat; distribuire naţională, cu un tiraj  săptămânal 
de  30 000 exemplare; 

 3



Săptămîna — apare în limba română; săptămânal; privat; distribuire naţională, cu un tiraj 
săptămânal de 14 253 exemplare 
Vesti Gagauzii -  apare în limba rusă; săptămânal; finanţat de stat; distribuire  regională, cu un 
tiraj de 4 500 de exemplare  
SP – apare în limba rusă; săptămânal privat; distribuire regională; tirajul săptămânal – 6 000 
exemplare.  
Cuvântul (Rezina) – apare în limba română, săptămânal privat, distribuire regională; tirajul 
săptămânal 4 920,   
Realitatea (Soroca) - apare în limba română, săptămânal; finanţat de stat, distribuire regională, 
cu un tiraj săptămânal de 3 000 exemplare1.  
 
Agenţii de presă şi portaluri web: Moldpres, Infotag, www.omg.md, www.unimedia.md   
 
1.5 Orarul monitorizării  

TV: Luni – vineri: de la 6.00 până la 9.00 şi de la 18.00 până la 23.00 

Sâmbătă şi duminică: de la 8.00 pana la 22.00 

Radio : De la 6.00 până la 13.00, şi de la 17.00 până la 20.00, zilnic. 

Presa scrisă/Agenţii de ştiri/Portaluri web: întreg conţinutul, zilnic. 
  
1.6. Echipa 
 
Proiectul este realizat de Centrul Independent de Jurnalism şi Asociaţia Presei Independente în 
parteneriat cu Institutul de Marketing şi Sondaje IMAS-INC Chişinău. 
 
2. Cadrul metodologic 
 
Metodologia monitorizării a fost elaborată de Oxford Media Research pentru proiectele de 
monitorizare ale Organizaţiei Internaţionale Campania Globală pentru Libertatea de Exprimare 
“Articolul 19”. Caracteristicile acestei metodologii sunt următoarele: folosirea indicatorilor 1) 
cantitativi, inclusiv tipul, durata, tematica mediatizării, sursele ştirilor, frecvenţa şi durata 
apariţiei concurenţilor electorali în buletinele de ştiri, şi 2) calitativi, stabilindu-se părtinirea 
postului monitorizat în reflectarea evenimentelor. Fiecare ştire sau opinie este supusă unei 
evaluări de conţinut şi de context, pentru a determina dacă sunt favorabile sau defavorabile unui 
sau altui partid /unei sau altei formaţiuni politice. Un conţinut şi/sau un context al ştirii pozitiv 
ori negativ nu indică neapărat tendenţiozitatea sau partizanatul postului care difuzează ştirea. E 
posibil ca ştirea să favorizeze sau să defavorizeze pe unul dintre subiecţi, şi, cu toate acestea, să 
fie echidistantă şi corectă din punct de vedere profesional. Numai dacă există tendinţa, pe o 
anumită perioadă de timp, ca unul dintre subiecţi să fie favorizat sau defavorizat, atunci se poate 
spune că e vorba despre un dezechilibru.  
 
Lista codurilor folosite în raport: 
 
AIS – alte instituţii de stat  
AL - Alexandr Lomakin 
AMN - Partidul Alianţa «Moldova Noastră» 
AV - Partidul Ecologist "Alianţa Verde" 
CV - Valentina Cuşnir PD - Partidul Democrat din Moldova 

                                                 
1 Tirajele declarate ale ziarelor, conform datelor din luna martie  2009  

 4

http://www.omg.md/
http://www.unimedia.md/
http://www.parties.e-democracy.md/parties/pamn/
http://www.parties.e-democracy.md/parties/pdm/


GUV - primul-ministru, oficiali din guvern, miniştrii, oficiali din ministere 
MAE - Mişcarea social-politică “Acţiunea Europeană” 
PARL  - Parlament 
PC – Partidul Conservator 
PCRM- Partidul Comuniştilor din Republica Moldova 
PL - Partidul Liberal 
PLDM - Partidul Liberal Democrat din Moldova 
PMU - Partidul Dezvoltării Spirituale "Moldova Unită" 
PNŢ – Partidul Pentru Neam şi Ţară 
PPCD - Partidul Popular Creştin Democrat 
PRES - Preşedintele, preşedinţia 
PSD – Partidul Social Democrat din Moldova  
PSS - Partidul Socialiştilor din Republica Moldova „Patria-Rodina” 
RAVN - Mişcarea social-politică "Ravnopravie" 
SB – Sergiu Banari, candidat independent 
TŢ – Tatiana Ţîmbalist 
UCM - Uniunea Centristă din Moldova 
UŞ – Urâtu Ştefan, candidat independent 
VR – Victor Răilean, candidat independent 
 
 
3. Tendinţe generale 
 
3.1 Audiovizualul 
 
În perioada 5 februarie-3 martie 2009, posturile publice cu acoperire naţională Moldova 1 şi 
Radio Moldova au mediatizat intens activitatea guvernului şi a partidului de guvernământ, 
propagând în special acţiunile preşedintelui republicii, prim-ministrului şi speakerului 
Parlamentului, care nu au degrevat din funcţie, în detrimentul partidelor de opoziţie. Toate 
buletinele de ştiri ale acestor posturi au fost concepute astfel încât să influenţeze electoratul în 
favoarea unui singur concurent electoral, discreditând în acelaşi timp alţi concurenţi cu şanse de 
a accede în Parlament. Partidul de guvernământ a fost prezentat drept singura formaţiune care 
reprezintă ordinea, stabilitatea, bunăstarea, iar partidele de opoziţie – ca sinonime cu anarhia, 
haosul, sărăcia, zarva şi cearta nesfârşită. În acest scop, s-a recurs la procedee ce vin în 
contradicţie cu etica şi deontologia profesională: reflectarea tendenţioasă, trierea informaţiei, 
scoaterea acesteia  din context, prezentarea informaţiilor eronate, nerespectarea prezumţiei 
nevinovăţiei etc.   
 
Posturile private NIT şi Antena C au avut un comportament similar, cu diferenţa că ele au 
favorizat PCRM şi prin faptul că nu au organizat dezbateri electorale, limitând astfel 
posibilităţile partidelor de opoziţie de a-şi expune platformele şi punctele de vedere în diverse 
probleme. Pe lângă faptul că, în conformitate cu decizia CEC,  dezbaterile de la Moldova 1 şi 
Radio Moldova au început abia după o lună de la debutul campaniei electorale, modul lor de 
organizare nu a stimulat, ci mai degrabă a limitat informarea şi schimbul de opinii între 
concurenţii electorali, la unele „dezbateri” participând câte un singur concurent electoral.   
 
Posturile Moldova 1, Radio Moldova, NIT şi Antena C au favorizat partidul de guvernământ şi 
prin ordinea difuzării spoturilor publicitare. Spoturile PCRM au fost difuzate, de regulă, fie la 
început, fie la încheierea blocului publicitar, sau şi la început, şi la sfârşit.  
 
EU TV, de asemenea, a prezentat în mod tendenţios, defăimător, atât în ştiri, cât şi în emisiunile 
de opinii,  unele partide de opoziţie, în timp ce PCRM a beneficiat de ştiri preponderent pozitive.  

 5

http://www.e-democracy.md/parties/mae/
http://www.parties.e-democracy.md/parties/pcrm/
http://www.parties.e-democracy.md/parties/pr/
http://www.e-democracy.md/parties/pldm/
http://www.parties.e-democracy.md/parties/pdsmu/
http://www.parties.e-democracy.md/parties/ppcd/
http://www.parties.e-democracy.md/parties/psrm/
http://www.parties.e-democracy.md/parties/msprr/
http://www.parties.e-democracy.md/parties/ucm/


PPCD a fost favorizat în mod evident. În pofida faptului că legislaţia interzice campania 
electorală în ziua precedentă zilei alegerilor, EU TV a difuzat, pe data de 4 aprilie, timp de o oră 
(22.00-23.00) o emisiune cu caracter electoral în favoarea PPCD şi PCRM, discreditând alţi 
concurenţii electorali (PLDM, AMN, PL, UCM). 
 
Publicarea periodică a rapoartelor de monitorizare nu a avut vreo influenţă asupra posturilor 
respective. Aceste posturi le-au ignorat sau, în cel mai bun caz, au extras fragmentele care le-au 
convenit.  
 
Doar PRO TV, TV7 şi Vocea Basarabiei au reflectat campania electorală de pe poziţii pluraliste, 
ale informării cât mai echidistante şi mai depline a alegătorilor, oferind acces egal tuturor 
concurenţilor electorali. PCRM a fost vizat mai mult prin ştiri defavorabile, decât favorabile, fără 
a distorsiona în mod premeditat informaţia. În ultima perioadă a campaniei electorale, TV7 a 
favorizat PD. La Vocea Basarabiei s-au difuzat frecvent opinii critice la adresa partidului de 
guvernământ şi, uneori, la adresa unor partide de opoziţie. De menţionat că reprezentanţii 
guvernării au refuzat ofertele de colaborare ale Vocii Basarabiei şi PRO TV.  
 
3.2 Presa scrisă/Agenţii de presă/Portaluri web 
 
Campania electorală a fost reflectată de către presă scrisă de pe poziţii editoriale diferite. Câteva 
instituţii mass-media au susţinut necondiţionat un singur concurent electoral, criticându-i sau 
neglijându-i pe ceilalţi concurenţi electorali. Este vorba de ziarele Moldova suverană, 
Nezavisimaia Moldova, Agenţia de ştiri Moldpres şi portalul www.omg.md care şi-au construit 
strategia editorială pe publicarea materialelor elogioase la adresa PCRM şi pe denigrarea 
oponenţilor politici ai acestui concurent electoral. Acelaşi comportament editorial l-a avut şi 
ziarul Flux, dar în raport cu concurentul electoral PPCD, pe care l-a promovat intens. 
 
O altă categorie de instituţii mass-media (ziarele Timpul de dimineaţă, Jurnal de Chişinău, 
Moldavskie vedomosti şi portalul www.unimedia.md) au criticat PCRM şi au susţinut sau 
prezentat în context favorabil alţi concurenţi electorali, în special pe cei de orientare liberală – 
PLDM, AMN, PL. 
 
Celelalte instituţii mass-media monitorizate au avut un comportament editorial care nu indică 
favorizarea evidentă a unui anumit concurent electoral.  
Numărul de materiale care constituie educaţie electorală a fost foarte mic, astfel instituţiile mass-
media nu au oferit suficientă informaţie de interes public pentru cetăţenii cu drept 
de vot din Republica Moldova. 
 
3.3. Condiţii de activitate 
 
La 5 martie, Coaliţia Civică pentru Alegeri Libere şi Corecte - „Coaliţia 2009" a făcut un  apel 
către Ministerul Afacerilor Interne să asigure un climat propice desfăşurării unor alegeri 
parlamentare libere şi corecte.  Apelul a vizat printre altele şi  vizitele poliţiei la postul de 
televiziune Albasat TV. Reacţia autorităţilor a fost alta decât cea aşteptată. Organele de poliţie au 
deschis dosar de urmărire penală pe motiv că postului în cauză i s-ar fi plătit pentru servicii pe 
care nu le-ar fi acordat.  
 
La 10 martie, Oleg Brega, operator la JURNAL TV (televiziune prin Internet), a fost agresat de 
reprezentanţi ai serviciul de securitate al premierului Zinaida Greceanâi. Incidentul s-a produs  în 
holul Teatrului de Operă şi Balet din Chişinău, unde  Zinaida Greceanii participa la o reuniune 
cu lucrători ai Societăţii „Moldova-Gaz”. Bodyguarzii au interzis accesul jurnaliştilor de la 
JURNAL TV. Oleg Brega  a încercat să intre în sală, dar un bărbat în civil a aplicat forţa fizică 

 6



pentru a-i împiedica accesul. Agenţii de securitate au lovit peste cameră şi au deteriorat 
parasolarul de la obiectiv. Cameramanul de la JURNAL TV a depus o plângere la procuratură în 
care cere tragerea la răspundere a celor care l-au intimidat.  
 
Compania publică „Teleradio-Moldova” a refuzat să plaseze patru spoturi sociale realizate de 
IDIS „Viitorul”, prin care populaţia era îndemnată să meargă la votare. Administraţia companiei 
motivează refuzul prin faptul că spoturile nu ar corespunde rigorilor unei campanii sociale, ci 
mai curând unei campanii politice.  
 
Echipa de filmare de la Agenţia multimedia OMEGA a fost agresată, la 22 martie 2009, în cadrul 
unei acţiuni de protest organizate la Chişinău de Partidul Liberal Democrat din Moldova 
(PLDM). Reprezentantul Organizaţiei teritoriale Călăraşi a PLDM, Ion Chitoroagă, a fost iritat 
de faptul că este filmat şi a deteriorat camera de filmat şi microfonul jurnaliştilor. Ulterior, 
liderul PLDM, Vladimir Filat, a declarat  în cadrul unei conferinţe de presă că regretă acest 
incident şi că partidul urmează „să ia decizii pe linie de partid asupra celui, care a agresat 
jurnalistul”. La 25 martie, Vlad Filat a anunţat, într-o conferinţă de presă, că Ion Chitoroagă, care 
figura cu numărul 56 în lista electorală a PLDM, a fost retras de pe listă. Acesta urmează să fie 
retras din toate funcţiile eligibile din partid, a mai spus Filat, care a precizat că aceasta este o 
„reacţie absolut adecvată” la comportamentul lui Chitoroagă.  

La 19 martie, Curtea Supremă de Justiţie (CSJ) a dat câştig de cauză Asociaţiei Presei 
Independente (API) şi „Coaliţiei 2009” din care face parte, anulând deciziile Comisiei Electorale 
Centrale (CEC) şi ale Consiliului electoral municipal Chişinău prin care API şi Coaliţia 2009 au 
fost atenţionate pentru încălcări ale legislaţiei electorale. CEC şi Consiliul electoral municipal 
atenţionase API pentru că a publicat în suplimentul „Obiectiv” articolul „Ziua adevărului pentru 
PCRM” care analiza felul în care au fost îndeplinite promisiunile electorale din 2005 ale 
partidului de guvernământ, articol care, potrivit CEC, ar fi defavorizat Partidul Comuniştilor din 
Moldova (PCRM). Materialul apăruse în suplimentul de educaţie civică – „Obiectiv”, editat de 
API cu suportul unei fundaţii americane. Reprezentantul PCRM care a depus contestaţia 
consideră că prin acest articol PCRM ar fi fost defavorizat pe bani din exterior, cerând ca 
finanţatorul să fie informat de autorităţi că se implică în campania electorală din R. Moldova. 
API a depus o contestaţie la Curtea de Apel Chişinău care a fost respinsă, dar API a făcut recurs 
la Curtea Supremă de Justiţie. Prin decizia din 19 martie, CSJ a casat hotărârea Curţii de Apel şi 
a anulat hotărârile autorităţilor electorale din motive de procedură (depăşirea competenţei de 
către organele emitente). 

În şedinţa din 24 martie 2004, CCA a avertizat posturile Moldova 1, NIT, N4, TVC 21, EU TV, 
PRO TV Chişinău şi TV7 pentru încălcarea Regulamentului Comisiei Electorale Centrale cu 
privire la reflectarea campaniei electorale. Membrii CCA au decis să aplice una şi aceeaşi 
sancţiune (avertizare publică) pentru cele şapte posturi TV, cu toate că încălcările diferă ca  
gravitate. Posturile PRO TV Chişinău şi TV 7 au anunţat că vor contesta în instanţă decizia 
Consiliului Coordonator al Audiovizualului (CCA) prin care a fost avertizat că nu ar fi asigurat 
pluralismul politic în cadrul jurnalelor de ştiri.  
 
În şedinţa din 24 martie, CEC a obligat postul public de televiziune Moldova 1 să ofere dreptul la 
replică Uniunii Centriste din Moldova (UCM), pentru faptul că a comentat şi a denaturat în 
defavoarea UCM o afirmaţie a ex-preşedintelui Partidului Popular Republican (PPR), Nicolae 
Andronic, care nici nu figura atunci pe lista UCM. Reprezentantul Companiei Teleradio-
Moldova a spus că informaţia, în forma în care a fost prezentată la „Mesager”, a fost preluată de 
la Agenţia Informaţională de Ştiri Moldpres şi că va ataca decizia CEC în instanţa de judecată.  
 

 7



Pe 25 martie, Alianţa „Moldova Noastră” (AMN) a pichetat Compania Teleradio-Moldova 
pentru că, în opinia lor, în cadrul buletinelor de ştiri Partidului Comuniştilor (PCRM) i se oferă 
mai mult spaţiu decât altor concurenţi electorali. AMN cere Consiliului de Observatori să 
revizuiască politica editorială a Companiei Teleradio-Moldova, „să inventarieze corect timpii de 
antenă oferiţi în ştiri PCRM şi să excludă volumul lor din publicitatea contra plată a acestui 
concurent electoral până la finalul campaniei electorale pentru a restabili parţial egalitatea în 
drepturi a celorlalţi concurenţi”. 
 
La 26 martie 2009, editorul săptămânalului de limbă rusă „SP” din Bălţi, Slava Perunov, a fost 
agresat la o întrunire electorală a şefului statului Vladimir Voronin, la Palatul de Cultură din 
localitate.  În pofida faptului că s-a legitimat, lui Perunov i-a fost interzis accesul în sală, iar când 
a insistat, unul dintre tinerii care i-au barat calea l-a lovit cu pumnul şi a închis uşa. Conform 
legislaţiei, accesul jurnaliştilor la evenimentele electorale este liber.  Slava Perunov a declarat că 
are dovezi fotografice şi va depune o plângere la poliţie în care va cere pedepsirea huliganilor. 
PCRM nu a reacţionat la acest caz de agresiune faţă de presă.  
 
La 13 martie, poliţia din Bălţi a iniţiat o anchetă în legătură cu un incident care îl vizează pe 
editorul ziarului regional „SP”, Slava Perunov. Un bărbat bolnav psihic, care s-a declarat 
simpatizant al partidului de guvernământ, este cercetat pentru faptul că a încercat să aducă o 
grenadă în biroul editorului ziarului.  
 
La 31 martie, CEC reexaminează, la cererea PCRM,  cazul suplimentului „Obiectiv”, editat de 
API, hotărând din nou că articolul „Ziua adevărului pentru PCRM”, cu analiza modului în care 
partidul de guvernământ şi-a îndeplinit promisiunile electorale din 2005, este „tendenţios” şi că, 
prin faptul finanţării acestui supliment din exterior, este încălcat Codul Electoral. Decizia CEC a 
fost trimisă Ministerului Justiţiei „pentru informare şi luarea măsurilor în conformitate cu 
legislaţia în vigoare”. Curtea de Apel şi Curtea Supremă de Justiţie au lăsat în vigoare decizia 
CEC. API şi Coaliţia-2009, a cărei membră este, au anunţat că se vor adresa la CEDO. 
 
4. Datele monitorizării. Presa audiovizuală 
 
4.1 Implicarea în campania electorală 
 
4.1.1 TV 
În perioada 5 februarie -3 aprilie (ultima zi de campanie electorală), posturile TV supuse 
monitorizării au pus pe post un număr mare de ştiri cu impact electoral (4951), durata acestora 
constituind 461118 sec. Cel mai mare număr şi volum de ştiri electorale a fost difuzat de 
Moldova 1 şi   NIT (tabelul 1, diagrama 1).  
 
Volumul total de emisiuni de opinii a fost de 189 164 sec, dintre care 153 029 (80,9%) au fost 
difuzate de EU TV.  
 
Moldova 1 şi TV7 au s-au evidenţiat prin difuzarea celui mai mare volum de dezbateri electorale, 
iar PRO TV şi Moldova 1 au pus pe post cel mai mare volum de emisiuni de educaţie electorală. 
NIT nu a organizat dezbateri, emisiuni de opinii şi a difuzat un volum neînsemnat de materiale de 
educaţie electorală.  
 
În tematica buletinelor de ştiri au predominat politica, procesul electoral şi, în mai mică măsură, 
economia, socialul, relaţiile externe, problema tranistreană (Diagrama 2). 
 
 
 
 

 8



Tabelul 1.Frecvenţa  şi volumul total al materialelor electorale TV difuzate  în perioada 5 februarie-3 aprilie 2009 
 
Tipul materialului  Frecventa  Durata, sec 
Stiri  4951 461118 
Publicitate  4077 108806 
Educatie electorala  1025 52022 
Programe electorale speciale 
(dezbateri)  108 221623 
Emisiune de opinii  177 189164 
Vox Populi  3 247 

 
Diagrama 1. Volumul materialelor electorale difuzate la posturile TV  în perioada 5 februarie-3 aprilie 2009 

Durata/TV, 5 februarie-3 aprilie 2009, sec

0
20000
40000
60000
80000

100000
120000
140000
160000
180000

Moldova 1 EU TV TV 7 Pro TV NIT

Stiri

Publicitate

Educatie electorala

Programe electorale
speciale
Emisiune de opinii

Vox Populi

 
 
 Diagrama 2. Tematica ştirilor electorale difuzate de posturile tv în perioada 5 februarie-3 aprilie 2009 
 

Tematica ştirilor TV, 5 februarie-3 aprilie 2009

0

1000

2000

3000

4000

5000

6000

7000

Poli
tic

Adm
ini

str
ati

a p
ub

lica
 lo

ca
la

Drep
tur

ile
 om

ulu
i

Gen
de

r

Mino
rita

tile

Eco
nom

ic
Med

iu

San
ata

te

Edu
ca

tie

Corup
tie

Crim
a

Poli
tie

/S
ec

uri
tat

e/Arm
ata

Pres
a

Relat
ii e

xte
rne

Cultu
ra 

si 
div

ert
ism

en
t

Le
ge

a s
i C

ons
titu

tia
Spo

rt

Prob
leme so

cia
le

Prob
lema tra

ns
nist

rea
na

Int
eg

rarea
 eu

rop
ean

a

Proc
es

 el
ecto

ral

Frecventa

 
 
 
 
 
 

 9



4.1.2 Radio  
 
La posturile de radio supuse monitorizării, în perioada 5 februarie-3 aprilie 2009, au fost difuzate 
circa 7 mii ştiri cu impact electoral, cu durata de 796 420 sec. Circa 43 la sută din acest volum 
aparţine postului Antena C. Vocea Basarabiei a difuzat circa 76% din volumul total emisiuni de 
opinii, solicitând şi opiniile radioascultătorilor săi – vox populi. Moldova 1 a organizat cele mai 
multe dezbateri electorale, iar Antena C nu a organizat deloc dezbateri.  
 
Tematica ştirilor electorale s-a axat de cele mai multe ori pe politic pe procesul electoral şi, în 
mai mică măsură, pe economic, social, problema transnistreană, relaţii externe, mass-media  
(Tabelul 2, Diagramele 3,4). 
 
Tabelul 2. Frecvenţa  şi volumul materialelor electorale radio difuzate  în perioada 5 februarie-3 aprilie 2009 
Tipul materialelor  Frecventa  Durata 
Stiri  6952 796420 
Publicitate  1779 46873
Educatie electorala  297 37945
Programe electorale speciale  99 172460 
Emisiune de opinii  224 296408 
Vox Populi  22 4129

 
Diagrama 3. Volumul de materiale difuzate de posturile de radio în perioada 5 februarie-3 aprilie 2009  

Durata/Radio, 5 februarie-3 aprilie 2009, sec 

0

50000

100000

150000

200000

250000

300000

350000

400000

Vocea
Basarabiei

Antena C Radio Moldova

Stiri

Publicitate

Educatie electorala

Programe electorale
speciale
Emisiune de opinii

Vox Populi

 
Diagrama 4. Tematica ştirilor electorale difuzate de posturile de radio în perioada 5 februarie-3 aprilie 2009 

Tematica ştirilor radio, 5 februarie-3 aprilie 2009

0

1000

2000

3000

4000

5000

6000

Poli
tic

Adm
ini

str
ati

a p
ub

lic
a l

oc
ala

Dre
ptu

rile
 om

ulu
i

Gen
de

r

Mino
rita

tile

Eco
no

mic

Med
iu

San
ata

te

Edu
ca

tie

Cor
up

tie

Crim
a

Poli
tie

/S
ec

uri
tat

e/A
rm

ata

Pres
a

Rela
tii 

ex
ter

ne

Cult
ur

a s
i d

ive
rtis

men
t

Le
ge

a s
i C

on
sti

tut
ia

Spo
rt

Prob
lem

e s
oc

ial
e

Prob
lem

a t
ra

ns
nis

tre
an

a

Int
eg

ra
rea

 eu
rop

ea
na

Proc
es

 el
ec

tor
al

Frecventa

 
 

 10



4.2 Frecvenţa citării concurenţilor electorali ca surse ale ştirilor electorale, apariţii la TV, 
intervenţii directe în ştiri cu implicaţii electorale 
 
Moldova 1 a oferit acces preponderent guvernării, în detrimentul partidelor de opoziţie. În 
perioada 5 februarie-3 aprilie 2009, reprezentanţi ai Guvernului, ai altor instituţii de stat, 
preşedintele Republicii Moldova, preşedintele Parlamentului şi alţi reprezentanţi ai PCRM au 
fost citaţi în ştiri electorale de 814 ori şi au apărut pe ecranul televizorului timp de  14081 sec. 
Celelalte partide şi candidaţi independenţi luaţi împreună au servit drept surse de ştiri electorale 
de 417 ori (de 2 ori mai puţin), reprezentanţii lor apărând pe ecran timp de 10377 sec. Potrivit 
studiilor de specialitate, o frecvenţă mai mare, dar cu o durată mică a citării sau apariţiei pe ecran 
a concurentului electoral are un impact mai puternic decât în cazul unei frecvenţe mai mici cu o 
durată mai mare. De menţionat că de cele mai multe ori, PL; PLDM, AMN şi UC au fost citate 
cu scopul de a fi discreditate. 
 
Tabelul 3. Frecvenţa citării şi apariţiei concurenţilor electorali la Moldova 1 

cod Frecventa Durata aparitiei, sec 
Durata interventiei, 
sec 

GUV 406 6718 5654 
PRES 275 4775 1407 
PCRM 64 1228 1159 
AMN 63 1461 1210 
PD 52 1446 1137 
PSD 45 1567 1244 
PLDM 51 939 622 
PPCD 41 603 715 
MAE 39 909 633 
PL 38 1125 661 
PARL 37 568 301 
AIS 32 792 536 
UC 13 107 80 
US 10 288 205 
PNT 9 293 81 
UM 8 468 290 
PMU 11 378 345 
SB 7 284 242 
AV 6 135 111 
CV 4 97 97 
LA 4 55 55 
TT 4 44 44 
PR 3 59 52 
VR 7 87 81 
PC 3 32 32 

 
Dezechilibrul surselor în ştirile cu impact electoral în folosul guvernării comuniste s-a menţinut 
şi la NIT. Guvernul, preşedintele Republicii Moldova, preşedintele Parlamentului şi alţi 
reprezentanţi ai PCRM au fost citaţi ca surse în 746 de cazuri, iar celelalte partide – de 245 ori. 
Durata apariţiei pe ecran este de 17 129 sec şi, respectiv, de 4025 sec. (de 4 ori mai puţin)  
 
Tabelul 4. Frecvenţa citării şi apariţiei concurenţilor electorali la NIT 

cod Frecventa Durata aparitiei, sec 
Durata interventiei, 
sec 

PRES 327 9906 3121 

 11



GUV 247 3787 3010 
PCRM 111 2247 1522 
AMN 87 1072 692 
PLDM 49 661 213 
AIS 33 658 531 
PL 32 628 504 
PARL 28 531 493 
UC 20 546 91 
PSD 18 343 244 
PPCD 15 265 187 
PD 12 235 159 
PS 4 174 170 
UM 4 64 64 
MAE 4 37 0 

 
PRO TV a continuat să trateze guvernarea ca şi pe ceilalţi concurenţii electorali. Guvernul, 
reprezentanţii altor instituţii de stat, preşedintele Republicii Moldova, preşedintele Parlamentului 
şi alţi reprezentanţi ai PCRM au fost citaţi ca surse în 312 de cazuri, PLDM – 147, AMN – 134, 
PL - 94. Reprezentanţii PLDM au apărut pe ecran timp de 1449 sec, AMN – 1412 sec, PSD – 
1161 sec, PL – 1068 sec., iar reprezentanţii guvernării – 1495 sec.  
 
Tabelul 5. Frecvenţa citării şi apariţiei concurenţilor electorali la PRO TV 

cod Frecventa Durata aparitiei, sec 
Durata interventiei, 
sec 

PLDM 147 1449 1449 
AMN 134 1412 1475 
GUV 130 291 350 
PCRM 125 959 983 
PL 94 1068 1269 
PD 93 873 717 
PSD 92 1161 938 
MAE 54 628 599 
UC 43 524 474 
PRES 31 213 0 
PPCD 28 286 230 
SB 19 218 228 
PMU 21 204 191 
AIS 16 0 33 
PC 11 185 185 
PNT 10 177 163 
PARL 10 32 0 
CV 8 137 122 
AV 8 129 138 
UM 7 183 123 
US 7 75 84 
PR 7 45 45 
LA 6 100 100 
VR 8 103 93 
TT 3 43 33 

 

 12



În ştirile electorale de la EU TV, reprezentanţii guvernării care au fost citaţi ca surse de 147 ori, 
apărând pe ecran timp de 2521 sec. PPCD a fost citat ca sursă de 95 ori, 1816 sec, AMN – 48 ori, 
340 sec. PLDM – de 44 ori, 507 sec. 
 
Tabelul 6. Frecvenţa citării şi apariţiei concurenţilor electorali la EU TV 

Cod Frecventa Durata aparitiei, sec 
Durata interventiei, 
sec 

PPCD 95 1816 1806 
GUV 95 1509 1581 
AMN 48 340 255 
PLDM 44 507 365 
PSD 42 655 480 
PRES 23 253 144 
PCRM 22 477 310 
PD 20 416 359 
PL 17 256 201 
UC 8 177 191 
AIS 7 282 280 
MAE 5 77 63 
US 5 73 60 
VR 2 30 27 
AV 2 0 22 
PR 2 0 15 
PMU 1 10 0 
PC 1 0 0 

 
La TV 7, în ştirile cu caracter electoral, reprezentanţii PD au fost citaţi ca surse de cele mai multe 
ori  – 220, PLDM – 169, PL – 97, AMN – 94. Guvernul, alte instituţii de stat, preşedintele 
Republicii Moldova, preşedintele Parlamentului şi alţi reprezentanţi ai PCRM au servit drept 
surse de ştiri cu impact electoral de 114 ori. Ca durată a apariţiei pe ecranul televizorului, pe 
primul loc se află PD cu 5707 sec, urmat de PLDM – 4025 sec, PSD – 2224 sec, PL – 2140 sec, 
AMN – 2041 sec. Guvernul, preşedintele Republicii Moldova şi alţi reprezentanţi ai PCRM au 
apărut în cadrul ştirilor electorale timp de 1473 sec.    
 
Tabelul 7. Frecvenţa citării şi apariţiei concurenţilor electorali la TV7 

Cod Frecventa Durata aparitiei, sec 
Durata interventiei, 
sec 

PD 220 5707 4608 
PLDM 169 4025 3236 
PL 97 2140 1745 
AMN 94 2041 1670 
PSD 90 2224 1898 
MAE 89 1834 1235 
PCRM 45 656 494 
GUV 43 389 363 
PPCD 39 572 422 
UC 31 887 630 
PRES 25 428 187 
PNT 13 287 277 
AV 13 199 187 
PMU 16 410 288 
SB 10 518 428 

 13



CV 7 194 194 
US 7 114 90 
TT 4 84 74 
LA 4 50 46 
VR 3 104 104 
UM 4 103 102 
PC 3 93 89 
PR 3 56 56 
PARL 1 0 0 

 
 
Ca şi în perioada precedentă de monitorizare, în ştirile electorale difuzate de Radio Moldova, la 
capitolul surse, se menţine predominanţa reprezentanţilor Guvernului şi a altor instituţii de stat, a 
preşedintelui Republicii Moldova, preşedintelui Parlamentului şi altor reprezentanţi ai PCRM, 
care au fost citaţi în total de 1183 ori, aceştia vorbind timp de 26530 sec. Ceilalţi concurenţi 
electorali luaţi împreună au servit drept surse de ştiri electorale de 275 ori (4,3 ori mai puţin), 
intervenind direct timp de 5285 sec. (de 5 ori mai puţin). 
 
Tabelul 8. Frecvenţa citării şi durata intervenţiei concurenţilor electorali la Radio Moldova 

Cod Frecventa 
Durata interventiei, 
sec 

GUV 642 19285
PRES 341 948
PCRM 74 731
AIS 73 3838
PARL 53 1728
AMN 48 539
MAE 34 528
PLDM 38 486
PD 31 760
PSD 27 706
PL 21 195
PPCD 19 361
UC 15 202
SB 8 354
PMU 10 314
US 5 416
PNT 5 133
UM 4 107
PR 4 100
PC 3 30
CV 1 54
AV 1 0
VR 1 0

 
În ştirile electorale difuzate de Antena C, Guvernul, reprezentanţii altor instituţii de stat, 
preşedintele Republicii Moldova, preşedintele Parlamentului şi alţi reprezentanţi ai PCRM au 
fost citaţi ca surse de ştiri electorale de 1662 ori, aceştia vorbind timp de 12802 sec. Ceilalţi 
concurenţi electorali luaţi împreună au servit drept surse de ştiri electorale de 1110 ori, 
intervenind pe o durată de timp de 8863 sec.   
 
 

 14



Tabelul 9. Frecvenţa citării şi durata intervenţiei concurenţilor electorali la Antena C 

Cod Frecventa 
Durata interventiei, 
sec 

GUV 801 8966
PRES 526 933
PCRM 232 2278
AMN 217 1194
PLDM 207 506
PL 156 1559
MAE 128 1321
PD 101 939
PSD 99 1114
UC 96 673
AIS 71 440
PPCD 62 916
PARL 32 255
SB 11 190
PNL 7 50
UM 6 131
PR 4 0
US 4 0
PMU 3 0
AV 3 0
PNT 3 0
PC 3 0

 
 
În perioada 5 februarie-3 aprilie, la Vocea Basarabiei, Guvernul, alţi reprezentanţi ai instituţiilor 
de stat, preşedintele Republicii Moldova, preşedintele Parlamentului şi alţi reprezentanţi ai 
PCRM au servit drept surse de ştiri cu impact electoral de 537 ori, PLDM – 311, AMN - 221, PL 
- 170. Ca durată a intervenţiilor, pe primele locuri se află PLDM – 7649 sec, urmat de AMN – 
6288, PL – 4603. Guvernul, alţi reprezentanţi ai instituţiilor de stat, preşedintele Republicii 
Moldova, preşedintele Parlamentului şi alţi reprezentanţi ai PCRM au vorbit în cadrul ştirilor 
electorale la Vocea Basarabiei timp de 1398 sec. De menţionat că reprezentanţii guvernării, de 
regulă, refuză să colaboreze cu acest post.  
 
Tabelul 10. Frecvenţa citării şi durata intervenţiei concurenţilor electorali la Vocea Basarabiei 
cod Frecventa Durata interventiei 
PLDM 311 7649
AMN 221 6288
PCRM 184 442
GUV 175 799
PL 170 4603
PRES 142 20
MAE 132 2992
PD 121 2959
PSD 108 1723
UC 60 1240
PPCD 46 826
US 22 971
UM 22 659
SB 21 853

 15



AIS 20 62
PARL 16 75
PNT 15 315
AV 13 327
CV 12 291
PC 6 34
PMU 8 76
VR 5 38
LA 4 57
TT 4 47
PR 4 40

 
 
4.3 Concurenţii electorali favorizaţi sau defavorizaţi, direct sau indirect, în buletinele de ştiri - 
frecvenţa 
 
4.3.1 TV 
 
În perioada 5 februarie-3 aprilie 2009, Moldova 1, NIT, Radio Moldova şi Antena C au favorizat 
masiv partidul de guvernământ, difuzând în acelaşi timp ştiri defăimătoare, care prezintă în 
lumină negativă unele partide de opoziţie, PLDM, AMN, PL, UCM - dar şi opoziţia în general 
(Diagramele 5-8). 
 
Favorizarea PCRM s-a făcut atât prin mediatizarea iniţiativelor electorale ale guvernării -  
majorarea salariilor în sectorul medico-sanitar şi bugetar, a burselor, trecerea la a doua etapă de 
indexare a depozitelor băneşti din perioada sovietică, reducerea preţurilor la pâine,  a tarifelor la 
transportul interurban, acordarea pentru familiile defavorizate a poliţelor pe gratis la iniţiativa 
preşedintelui Voronin, mărirea alocaţiilor pentru participanţii la cel dea-l doilea război mondial 
etc. cât şi prin prezentarea unor date care să impresioneze electoratul necompetent în materie 
(cum ar fi ştirile că Republica Moldova este, „un model regional” în domeniul asigurării 
medicale, că investiţiile externe au atins în anul acesta un nivel record, că populaţia stabilă s-a 
majorat şi moldovenii se întorc de peste hotare.  Un exemplu de ştire, care putea să nu fie 
electorală, dar căreia i s-a dat o tentă electorală: protezarea invalizilor pe gratis. După ce s-a 
vorbit despre proteze, s-a adăugat că în ultimii opt ani alocările din bugetul de stat pentru 
protezare pe gratis au crescut de 30 de ori (Buletinul din 03 martie, 21-00)).  
 
De notat că ştiri cu evidentă încărcătură electorală au fost transmise în afara rubricii „Electorala 
– 2009”: Vladimir Voronin a dăruit mănăstirii Curchi o vază pe care a primit-o de la patriarhul 
Rusiei (19 martie); participarea lui Voronin la lansarea primului proiect de telemedicină practică 
din Bălţi şi, în aceeaşi zi, la festivitatea de conectare a or. Costeşti la conducta de gaz şi la 
inaugurarea staţiei tehnologice de maşini din satul Hiliuţi, Râşcani  (26 martie 2009),  întâlnirea 
lui Voronin cu lideri organizaţiilor de tineret, apoi cu studenţii orfani, participarea Zinaidei 
Greceanâi la ceremonia de inaugurare a unei săli cu aparataj radiologic la Institutul Oncologic 
(27 martie 2009), participarea liderului PCRM la ceremonia de conectare la gazoduct a primelor 
18 familii din Cucuruzeni, Orhei, întâlnirea lui Voronin cu reprezentanţii etniilor din RM (29 
martire 2009) ş.a.  
 
Deşi regulamentul aprobat de CEC interzice instituţiilor audiovizualului, cu excepţia emisiunilor 
cu caracter electoral, să difuzeze materiale cu participarea concurenţilor electorali la evenimente 
sportive, emisiuni de divertisment, talk-show-uri, Moldova 1 şi NIT au difuzat ştiri  
cu participarea lui Voronin la deschiderea campionatului CSI la kickboxing (21 februarie) ştiri 
cu participarea lui Voronin la un concert de la Palatul Naţional, dedicat zilei Armatei Sovietice 

 16



(23 februarie) şi la cupa preşedintelui la şah (24 februarie). Pe data de 10 martie 2009, NIT a 
difuzat o ştire privind concertul de gală în cadrul festivalului “Mărţişor”, la care a participat şi a 
vorbit preşedintele Voronin.  
 
Pe de altă parte, la posturile publice Moldova 1, Radio Moldova,  la postul  privat NIT s-a 
menţinut politica de a ignora partidelor de opoziţie sau de a le prezenta  în lumină negativă. 
 
Un exemplu de tratament preferenţial al PCRM la postul public Moldova 1: la 8 martie, în 
buletinul de ştiri „Mesager” (19-00, 21-00) a fost difuzată ştirea că PCRM a organizat „al treilea 
marş  feminin” în sectorul Râşcani. Despre acţiunile altor partide în această zi nu s-a spus nimic, 
deşi PLDM şi PSD au oferit  flori femeilor din stradă.  
 
Pe 19 februarie, Moldova 1 a transmis că facturile pentru căldură în Chişinău sunt mai mari din 
vina funcţionarilor fondului locativ, care se subordonează primăriei. Uneori concurenţi PCRM au 
fost atacaţi prin procedee „regizate”. Între-un reportaj lung de la Moldova 1, care prezenta în 
culori negative starea de lucruri de la Cimişlia, s-a menţionat printre altele că primarul este 
membru AMN (22 februarie, 21-00); Relatând despre un caz de tăinuire a armelor în satul 
Sipoteni, NIT a menţionat că făptaşul este membru AMN (21 februarie, 21-30). Conferinţele de 
presă ale partidelor de opoziţie au fost reflectate doar atunci când vorbitorii defavorizau în alt 
partid de opoziţie sau favorizau PCRM. De exemplu, Moldova 1 a transmis de la conferinţa de 
presă a PDM  că PDM consideră ciudată insistenţa unor partide de a se deschide secţii de votare 
în afara ambasadelor, dar a ignorat faptul că PD a calificat vizita lui Lavrov drept una electorală 
(26 februarie, 21-00).  
 
Pe data de 27 februarie, în cadrul Mesagerului  (21-00), Moldova 1 a transmis, cu referire la 
Moldpres, o ştire precum că „UCM va lupta pentru ieşirea din CSI”, deşi liderii UCM nu au 
declarat acest lucru. Ştirea respectivă a fost difuzată în aceeaşi zi de Radio Moldova, NIT, iar a 
doua zi şi de Antena C.  
 
În baza unei ştiri a agenţiei Omega, Moldova 1 a informat în cadrul buletinului de ştiri din 15 
martie 2009 că „Edinaia Rossia” neagă că ar colabora cu UCM, după cum declarase anterior 
formaţiunea lui Tarlev. UCM nu i s-a oferit dreptul la replică nici în cadrul acestei ştiri, după 
cum s-ar fi cuvenit, nici ulterior. Ştirea respectivă a fost difuzată şi de NIT (16 martie 2009, 20-
00), Radio Moldova (16 martie 2009, 18-00) şi Antena C (17 martie, 17-00).  La NIT, pe data de 
16 martie (20-00) şi 17 martie 2009 (21-30) s-a difuzat ştirea precum că oscilaţiile bruşte ale 
cursului leului sunt direct legate de campania electorală şi că panica le este convenabilă  lui V. 
Filat şi V. Tarlev, fără să li se ofere acestora dreptul la replică.   
 
La 24 martie, Moldova 1 a difuzat o ştire preluată de pe Moldpres potrivit căreia 30 de ONG-uri 
din România solicită facilitarea trecerii frontierei pentru perioada 26-28 martie, pentru a sărbători 
ziua Unirii Basarabiei cu România, în această acţiune fiind implicate PL şi PLDM. 
Reprezentanţilor acestor partide nu li s-a solicitat opinia. De la conferinţa de luni, 23 martie 
2009, organizată de liderii PLDM, posturile Moldova 1, NIT, au mediatizat declaraţiile 
preşedintelui PLDM Vlad Filat referitoare la cazul de agresiune a jurnaliştilor de la agenţia 
OMEGA de către un membru PLDM, dar nu au prezentat şi declaraţiile sale referitoare la modul 
în care au fost reflectate mitingurile organizate de PLDM. Filat a afirmat în special că unii 
jurnalişti ar fi falsificat, prin montaj, declaraţiile unor participanţi la mitingurile precedente ale 
PLDM. Un membru al PLDM, prezent la conferinţă, a confirmat că nu le-a spus jurnaliştilor că 
ar fi fost plătit pentru a veni la miting, aşa cum s-a menţionat în ştirile unor posturi de 
televiziune.  
 

 17



De menţionat că la 26 martie editorul săptămânalului de limbă rusă „SP” din Bălţi, Slava 
Perunov, a fost lovit la o întrunire electorală a şefului statului Vladimir Voronin, la Palatul de 
Cultură din localitate.  Moldova 1, NIT, Radio Moldova, Antena C, Euro TV care au mediatizat 
pe larg cazul agresării în Piaţa Marii Adunări Naţionale a unui jurnalist de la agenţia „Omega”, 
au ignorat acest caz.  
 
La Moldova 1, ponderea ştirilor ce favorizau PCRM, în numărul total de ştiri cu impact electoral, 
a fost de 22,5%, la Radio Moldova – 37,2%, la NIT – 30% şi la Antena C – 38,8%. Pentru 
comparaţie, la EU TV acest indicator a fost de 5,6%.   
 
Diagrama 5. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în buletinele de ştiri la Moldova 1 - frecvenţa 

Moldova 1, favorizare/defavorizare în buletinele de ştiri, 
5 februarie-3 aprilie 2009

0
100
200
300
400
500
600
700
800

P
D

P
C

R
M

A
M

N

P
P

C
D P
L

P
S

D

A
V

U
M U
C

P
M

U

M
A

E

P
N

T

P
LD

M S
B

U
S

V
R

Favorizare
Defavorizare

 
 
Diagrama 6. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în buletinele de ştiri la NIT - frecvenţa 

NIT, favorizare/defavorizare în buletinele de ştiri, 
5 februarie-3 aprilie 2009

0

100

200

300

400

500

600

PD PCRM AMN PPCD PL PSD UC MAE PLDM

Favorizare
Defavorizare

 
Diagrama 7. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în buletinele de ştiri la Radio Moldova  - frecvenţa  

Radio Moldova, favorizare/defavorizare în buletinele de 
ştiri, 5 februarie-3 aprilie 2009

0
200
400
600
800

1000
1200

P
D

P
C

R
M

A
M

N

P
P

C
D P
L

P
S

D

P
R

U
M U
C

P
M

U

P
C

M
A

E

P
N

T

P
LD

M S
B

U
S

Favorizare
Defavorizare

 
 18



Diagrama 8. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în buletinele de ştiri la Antena C  - frecvenţa  

Antena C, favorizare/defavorizare în buletinele de ştiri, 
5 februarie-3 aprilie 2009

0
200
400
600
800

1000
1200
1400
1600

PD
PCRM

AMN
PPC

D PL
PSD UC

PMU
MAE

PLD
M SB US

Favorizare
Defavorizare

 
 
EU TV a favorizat PPCD şi PCRM, care a fost prezentat uneori şi în lumină negativă. Partidele 
de  opoziţie – PLDM, AMN, PL, UCM au fost vizate de cele mai multe ori cu scopul de a fi 
discreditate. De exemplu, EU TV a difuzat mai multe ştiri axate de faptul că un membru al 
PLDM ar fi „mason” (Diagrama 7). 
 
Diagrama 9. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în buletinele de ştiri la EU TV  - frecvenţa  

EU TV, favorizare/defavorizare în buletinele de ştiri, 
5 februarie-3 aprilie 2009

0

20

40

60

80

100

PD
PCRM

AMN
PPC

D PL
PSD PR UC PC

MAE
PLD

M US LA

Favorizare
Defavorizare

 
La PRO TV, TV 7 şi Vocea Basarabiei numărul de ştiri defavorabile a fost mai mare decât 
numărul de ştiri favorabile PCRM. Ca şi partidul de guvernământ, partidele de opoziţie, au 
beneficiat la aceste posturi de o mediatizare mai largă şi mai echidistantă. La TV 7 se observă 
tendinţa favorizării PD (vezi diagramele 8-10).  
Diagrama 10. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în buletinele de ştiri la PRO TV - frecvenţa 

Pro TV, favorizare/defavorizare în buletinele de ştiri, 
5 februarie-3 aprilie 2009

0

50

100

150

200

P
D

P
C

R
M

A
M

N

P
P

C
D P
L

P
S

D

A
V

P
R

U
M U
C

P
C

M
A

E

P
N

T

P
LD

M

P
M

U

S
B

Favorizare
Defavorizare

 
 

 19



Diagrama 11. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în buletinele de ştiri la TV7 - frecvenţa  

TV 7, favorizare/defavorizare în buletinele de ştiri, 
5 februarie-3 aprilie 2009

0

50

100

150

200

250

300

PD
PCRM

AMN
PLD

PPCD PL
PSD AV PR UM UC

PMU PC
MAE

PNT
PLD

M SB

Favorizare
Defavorizare

 
 
 
Diagrama 12. Concurenţii electorali favorizaţi sau defavorizaţi în buletinele de ştiri la Vocea Basarabiei- frecvenţa  

Vocea Basarabiei, favorizare/defavorizare în buletinele de ştiri, 
5 februarie-3 aprilie 2009

0
100
200
300
400
500
600
700
800

P
D

P
C

R
M

A
M

N

P
P

C
D P
L

P
S

D A
V

P
P

R

P
R

U
M

U
C

P
E

P
M

U

P
C

M
A

E

P
N

T

P
LD

M S
B

U
S TT C
V

Favorizare
Defavorizare

 
 
4.4 Concurenţii electorali favorizaţi sau defavorizaţi, direct sau indirect, în emisiunile de 
opinie - frecvenţa 
 
În emisiunile de opinie de la EU TV, partidele de opoziţie - PLDM, AMN, PL, PSD, PD - au fost 
prezentate în lumină negativă, fiind totodată favorizate PPCD şi PCRM, iar în emisiunile de 
opinie de la Vocea Basarabiei a fost criticat de cele mai multe ori partidul de guvernământ şi, 
rareori, MAE, PPCD.   
 
Diagrama 13. Concurenţii electorali favorizaţi sau defavorizaţi în emisiunile de opinii la EU TV- frecvenţa  
 

EU TV, favorizare/defavorizare în emisiunile de opinie, 
5 februarie-3 aprilie 2009

0

20

40

60

80

100

PD PCRM AMN PPCD PL PSD UC PC PLDM

Favorizare
Defavorizare

 

 20



 
Diagrama 14. Concurenţii electorali favorizaţi sau defavorizaţi în emisiunile de opinii la Vocea Basarabiei- 
frecvenţa  

Vocea Basarabiei, favorizare/defavorizare în emisiunile 
de opinie, 5 februarie-3 aprilie 2009

0
20
40
60
80

100
120
140
160

PD
PCRM

AMN
PPC

D PL
PSD AV UC

MAE
PLD

M

Favorizare
Defavorizare

 
 
5. Datele monitorizării. Presa scrisă/Agenţii de presă/Portaluri web 
 
5.1 Implicarea în campania electorală 
 
5.1.1 Ziare 
În perioada 5 februarie – 3 aprilie 2009, în cele 12 ziare monitorizate au apărut 3149 articole care 
au vizat, direct sau indirect, campania electorală, cu o suprafaţă totală de circa 1360 mii 
centimetri pătraţi. 
 
Genul jurnalistic care a prevalat pe toată durata campaniei electorale au fost ştirile care au 
constituit în ansamblu pe perioada monitorizării peste 53%. Totodată, în ultimele săptămâni 
înaintea scrutinului numărul ştirilor a scăzut în favoarea articolelor de opinie şi a materialelor cu 
caracter publicitar. Datele statistice finale relevă că fiecare dintre aceste două genuri de articole – 
materiale de opinie şi cele publicitare, au ocupat câte aproximativ 20-21% din suprafaţa totală 
afectată temei alegerilor.  
 
În perioada campaniei electorale, materialele de educaţie electorală au apărut foarte rar, numărul 
total al acestora fiind de numai 80. Ziarul Flux este singura publicaţie care nu a plasat nici un 
articol de educaţie electorală timp de două luni, iar Moldova suverană a rezervat acestei teme 35 
centimetri pătraţi. 
 
Diagrama 15. Frecvenţa apariţiei articolelor în ziarele monitorizate (5 februarie – 3 aprilie 2009) 

Ziare

0
200
400
600
800

1000
1200
1400
1600
1800

Stiri Publicitate Educatie
electorala

Programe
electorale
speciale

Articole
de opinie

Vox
Populi

Frecventa

 
 

 21



Pe primul loc după numărul materialelor care au vizat direct sau indirect alegerile parlamentare 
din 5 aprilie 2009 s-a situat Timpul de dimineaţă care a publicat 693 materiale tematice pe o 
suprafaţă de circa 196 mii centimetri pătraţi. Aproape jumătate au fost ştiri, urmate de articole de 
opinie şi publicitate electorală comandată de mai mulţi concurenţi electorali, în special de 
partidele de orientare liberală. 
 
După suprafaţa articolelor, întâietatea o deţine Moldova suverană (270 278 cm.p. pentru 506 
articole), circa 40% din suprafaţa indicată fiind ocupată de publicitate electorală marcată, toată în 
favoarea PCRM, aproximativ aceeaşi suprafaţă fiind afectată şi ştirilor. În rest, ziarul a publicat 
articole de opinie şi interviuri care au favorizat acelaşi concurent electoral. Urmează 
Nezavisimaia Moldova cu 404 articole care au ocupat peste 204 mii centimetri pătraţi, inclusiv 
peste 65 mii cm.p. de publicitate electorală în favoarea PCRM şi ziarul Flux cu aproximativ 
aceeaşi suprafaţă, dar un număr de articole de circa două ori mai mic (233). De remarcat, că Flux 
a avut cea mai mare suprafaţă afectată articolelor de opinie la tema alegerilor – peste 68 mii 
cm.p.. De asemenea, acest ziar a plasat exclusiv reclama electorală a PPCD care nu a fost 
marcată corespunzător cerinţelor Regulamentului de reflectare a campaniei electorale, aprobat de 
CEC.  
 
Jurnal de Chişinău a publicat în perioada campaniei electorale 494 articole tematice cu o 
suprafaţă totală de 183 mii cm.p. Peste 45% dintre acestea au fot ştiri, urmate de publicitate 
(24%) şi articole de opinie (22%). Jurnal de Chişinău a fost ziarul care a publicat cele mai multe 
articole de educaţie electorală, în principal acestea fiind inserate în suplimentul de educaţie 
civică şi electorală „Obiectiv”, editat de Asociaţia Presei Indepenedente (API) şi distribuit de 17 
ziare, inclusiv de Jurnal de Chişinău, dar şi de alte două ziare monitorizate – SP şi Cuvântul. 
 
Ziarul Moldavskie vedomosti a publicat 265 materiale tematice care au ocupat o suprafaţă de 
peste 101 mii centimetri pătraţi, ca şi gen jurnalistic prevalând ştirile şi articolele de opinie. 
Din suprafaţa totală de peste 67 mii cm.p., pe care au fost publicate 131 articole în ziarul SP, 
peste 45% au fost materiale publicitare, urmate de ştiri şi articole de educaţie electorală. Aceeaşi 
tendinţă s-a înregistrat şi în cazul publicaţiei Cuvântul, cu toate că în acest ziar au fost publicate 
mai multe materiale tematice cu o suprafaţă mică. 
 
Timp de două luni, Săptămîna a publicat 136 articole care au constituit subiectul prezentei 
monitorizări, cu o suprafaţă totală de circa 39 mii cm.p., cel mai mult spaţiu (37%) fiind afectat 
publicităţii, urmată de articole de opinie şi ştiri. 
 
Komsomolskaia pravda v Moldove s-a implicat destul de puţin în reflectarea campaniei 
electorale, publicând în această perioadă 102 materiale care au vizat, într-un fel sau altul, 
alegerile din Moldova, în mare parte acestea fiind ştiri relativ neutre sau materiale de educaţie 
electorală. Pe ultima sută de metri, însă, ziarul a publicat un amplu interviu cu fostul preşedinte 
al Ucrainei Leonid Kravciuk care favoriza evident concurentul electoral PCRM.  
 
Ziarele locale Realitatea şi Vesti Gagauzii nu au reflectat foarte activ campania electorală. 
Puţinele materiale tematice din aceste ziare s-au referit mai curând la educaţia electorală a 
cetăţenilor în detrimentul ştirilor şi articole de opinie despre alegeri 
 Notă: la analiza comparativă a acestui indicator, trebuie să ţinem cont de numărul de apariţii 
pe săptămână, precum şi de numărul de pagini.   
 
 
 
 
 
 

 22



Diagrama 16. Suprafaţa şi genurile articolelor în ziarele monitorizate (5 februarie – 3 aprilie 2009) 

Suprafata/Ziare, cm.p.

0

50000

100000

150000

200000

250000

300000

Mold
ov

a s
uve

ran
a

Neza
vis

im
aia

 M
old

ov
a

Flux

Tim
pu

l d
e d

im
ine

ata

Ju
rna

l d
e C

his
ina

u

Mold
av

sk
ie 

Vedo
mos

ti SP

Cuva
ntul

Sap
tam

ina

Kom
so

molsk
aia 

prav
da

 v 
Mold

ov
e

Reali
tatea

Ves
ti G

ag
au

zii

Vox Populi
Articole de opinie
Programe electorale speciale
Educatie electorala
Publicitate
Stiri

 
 
Temele abordate mai des de ziare în context electoral în articolele monitorizate au vizat, în 
majoritatea covârşitoare a cazurilor, politica şi politicile publice în general, procesul electoral 
propriu-zis, problemele economice şi sociale ale ţării. Asemenea subiecte importante, cum ar fi 
corupţia, problema transnistreană, drepturile omului, sănătatea şi starea mediului ambiant au fost 
abordate destul de rar de concurenţii electorali în mesajele pe care le-au transmis cetăţenilor pin 
intermediul presei.  
 
Diagrama 17. Temele articolelor în ziarele monitorizate (5 februarie – 3 aprilie 2009) 

Ziare

0

200

400

600

800

1000

1200

1400

1600

Poli
tic

Adm
ini

str
ati

a p
ub

lica
 lo

ca
la

Drep
tur

ile
 om

ulu
i

Gen
de

r

Mino
rita

tile

Eco
nom

ic
Med

iu

San
ata

te

Edu
ca

tie

Corup
tie

Crim
a

Poli
tie

/S
ec

uri
tat

e/Arm
ata

Pres
a

Relat
ii e

xte
rne

Cultu
ra 

si 
div

ert
ism

en
t

Le
ge

a s
i C

ons
titu

tia
Spo

rt

Prob
leme so

cia
le

Prob
lema tra

ns
nist

rea
na

Int
eg

rarea
 eu

rop
ean

a

Proc
es

 el
ecto

ral

Frecventa

 
 
 
 

 23



5.1.2 Agenţii de presă şi portaluri de ştiri 
 
În perioada 5 februarie – 3 aprilie 2009, cele două agenţii de ştiri monitorizate, Moldpres şi 
Infotag, au inclus în fluxurile lor cotidiene un număr total de 637 ştiri relevante, cu un total de 
circa 933 mii semne (fără spaţiu). Infotag a reflectat mai activ campania electorală, 60% din 
numărul de ştiri şi din suprafaţa acestora revenind anume acestei agenţii. De asemenea, Infotag a 
oferit ştiri mai variate, având câteva surse de informaţie diferite, care au prezentat toţi concurenţi 
electorali. 
 
Utilizatorii de Internet au putut accesa în această perioadă 691 ştiri proprii sau preluate la tema 
alegerilor, plasate pe site-urile www.unimedia.md şi www.omg.md, cu un total de circa 1061,5 
mii semne. Aproape 65% din numărul de ştiri şi jumătate din suprafaţa acestora au revenit 
www.omg.md. 
 Diagrama 18. Suprafaţa ştirilor agenţiilor de ştiri şi portalurilor web (5 februarie – 3 aprilie 2009) 

      

Agentii de stiri si portaluri web

0

100000

200000

300000

400000

500000

600000

Infotag Moldpres www.omg.md www.unimedia.md

Numar de semne
 

 
5.2 Candidaţii, partidele favorizate sau defavorizate, direct sau indirect, în ştiri şi emisiunile de 
opinii - frecvenţa 
 
5.2.1. Ziare 
Pe toată durata campaniei electorale, Moldova Suverană a favorizat intens partidul de 
guvernământ, atât în ştiri, cât şi în materialele de opinie. Astfel, în 169 din cele 179 de ştiri şi în 
19 din cele 23 de alte materiale jurnalistice care au  vizat alegerile parlamentare, PCRM a fost 
prezentat pe un ton laudativ, ca promotor al reformelor şi garant al stabilităţii în societate. Au 
fost mediatizate cu lux de amănunte întâlnirile şi vizitele lui Vladimir Voronin în calitate dublă 
de preşedinte al republicii şi lider al PCRM, iniţiativele cu impact social ale preşedintelui şi ale 
guvernului, inclusiv majorarea burselor studenţilor, aşa-numita „pâine socială” etc. La fel, ziarul 
a abundat în articole care au relatat despre pretinsele realizări economice care, de asemenea, au 
favorizat indirect PCRM, de cele mai multe ori făcându-se comparaţie cu situaţia de acum opt 
ani, adică de până la venirea la guvernare a comuniştilor. Spre exemplu, într-un singur număr (13 
februarie), ziarul a publicat articole cu următoarele titluri: „Moldova a atins un volum record de 
investiţii străine directe”, „În ultimii şapte ani a crescut volumul global al producţiei agricole”, 
„Criza financiară nu ameninţă vinul moldovenesc”, „Cresc salariile lucrătorilor medicali” etc. 
După anunţarea rezultatelor sondajului de opinie privind preferinţele electorale ale cetăţenilor, 
Moldova Suverană le-a comentat pe un ton triumfător, titrând „PCRM este sortit să nu lase R. 
Moldova în braţele bandiţilor politici”, prin „bandiţi” subînţelegându-se partidele de orientare 
liberală. Ziarul a plasat exclusiv şi pe suprafeţe foarte mari publicitate electorală a PCRM, 
indicând că aceasta ar fi achitată din fondul electoral al respectivului concurent electoral. Astfel, 

 24

http://www.unimedia.md/
http://www.omg.md/
http://www.omg.md/


Moldova Suverană a plasat, timp de două luni, o suprafaţă-record de reclamă marcată – circa 106 
mii centimetri pătraţi, toată a PCRM. Cu toate acestea, în rapoartele financiare prezentate la 
CEC, PCRM a indicat sume destul de mici transferate pe contul companiei care editează acest 
ziar – CNI "Moldova Suverană" SRL.  
 
Ştirile care vizează alte partide decât PCRM au fost selectate cu mare grijă de redacţia ziarului, 
fiind publicate doar informaţii care pun aceşti concurenţi electorali într-o lumină proastă. De 
asemenea, politica editorială a ziarului Moldova Suverană în campania electorală s-a axat pe 
critica dură, deseori defăimătoare, a partidelor de opoziţie şi a liderilor acestora. Conducătorii 
Partidului „Alianţa „Moldova Noastră”, Partidului Liberal Democrat din Moldova, Partidului 
Liberal şi al Uniunii Centriste au fost învinuiţi de corupţie, incapacitate de a administra treburile 
statului, etichetaţi ca „asasini”, „bandiţi” şi „tâlhari”. În editoriale şi articole de opinii au fost 
utilizate calificative cel puţin jignitoare în raport cu liderii opoziţiei: „puradel”, „căpuşă”, „copil 
întârziat”, „terchea-berchea”, „balast”, „rataţi” etc. Vasile Tarlev a fost etichetat ca fiind unul 
dintre „mâncăii şi mincinoşii” care bat la uşa alegătorului; PLDM calificat ca „un proiect politic 
de unică folosinţă”, iar „gruparea Ghimpu-Chirtoacă rage unirea Moldovei cu România”, Filat, 
Urechean, Tarlev, Ghimpu, Serebrean şi Diacov fiind „dihanii politruce” etc. Ori de câte ori au 
fost pomeniţi în Moldova Suverană, aceştia apăreau în context negativ, deseori pe un ton 
zeflemitor.    
 
Singurul concurent electoral (în afară de PCRM) care nu a fost criticat de Moldova Suverană în 
această perioadă a fost Partidul Popular Creştin-Democrat. Din numărul total de articole (506) 
publicate de Moldova Suverană în perioada 5 februarie – 3 aprilie 2009, doar 153 sau 30% au 
fost neutre, în celelalte cazuri ziarul a fost părtinitor.  
 
Diagrama 19. Prezentarea concurenţilor electorali în ziarul Moldova suverană (5 februarie – 3 aprilie 2009) 

Moldova suverana (stiri)

0
20
40
60
80

100
120
140
160
180

PD
PCRM

AMN PS
PLD

PPCD PL
PSD UM UC

PMU
MAE

PLD
M

Moldova suverana (alte articole)

0
5

10
15
20
25
30
35
40
45

PD
PCRM

AMN
PPCD PL

NPNM
PSD PR UC PC

MAE
PLD

M US

Favorizare
Defavorizare

 
 

În timpul campaniei electorale, ziarul Flux a favorizat constant concurentul electoral PPCD şi a 
dus un adevărat „război” mediatic împotriva oponenţilor politici ai acestuia, deseori utilizând un 
limbaj agresiv, caricaturi, colaje şi pamflete jignitoare. Pe de o parte, toate ştirile şi articolele de 
opinie publicate în această perioadă şi care au vizat alegerile au favorizat direct sau indirect 
PPCD. La fel, PPCD a beneficiat de publicitate electorală exclusivă în acest ziar, care însă nu a 
fost marcată corespunzător. Pagini întregi au fost dedicate promovării imaginii PPCD, inclusiv 
prin publicarea rezoluţiilor unor formaţiuni politice europene, la care este afiliat acest concurent 
electoral, a mesajelor de susţinere pentru PPCD din afara ţării (Bulgaria, Georgia etc.) şi a unor 
materiale mari despre candidaţii PPCD la funcţia de deputat, precum şi despre liderul acestuia 
care sunt prezentaţi ca persoane „curajoase”, „inteligente”, „energice” şi „cutezătoare”. Pe de 
altă parte, Flux a publicat articole prin care critică vehement celelalte partide şi liderii acestora, 
mai puţin PCRM, primii fiind acuzaţi de apartenenţă la clanuri masone şi mafiote, deseori 
utilizându-se un limbaj denigrator. Astfel, oponenţii politici ai PPCD – PL, AMN şi PLDM şi 
alţii, au fost acuzaţi de „infracţiuni electorale”, evidenţă contabilă dublă etc., în ziar apărând  
articole intitulate „Politică, business, mafie şi canalia liberală”, „Mafia lui Urechean”, „Despre 
ticăloşi, trântori şi cei care vor să ajungă cu orice preţ în Parlament”, „MAE are doi membri 

 25



reali, ex-istoricul Anatol Perenco şi ştampila” etc. (titluri dintr-o singură ediţie a ziarului, 6 
martie a.c.). Din numărul total de articole (233) publicate de Flux în perioada 5 februarie – 3 
aprilie 2009, doar 32 sau 14% au fost neutre, în celelalte cazuri ziarul a fost părtinitor. Acesta 
este unul din cele mai slabe rezultate privind raportul dintre numărul total de articole/reportaje şi 
articolele/reportajele neutre, înregistrate în cele 24 instituţii mass-media monitorizate (ziare, 
agenţii de presă şi portaluri informaţionale, posturi de radio şi TV). 
 
Diagrama 20. Prezentarea concurenţilor electorali în ziarul Flux (5 februarie – 3 aprilie 2009) 

Flux (stiri)

0

10

20

30

40

50

60

PD
PCRM

AMN
PLD

PPCD PL
PSD

PPR UC PC
MAE

PLD
M

 

Flux (alte articole)

0
5

10
15
20
25
30
35
40
45

PD
PCRM

AMN
PPCD PL

PSD
PPR UC

MAE
PLD

M

Favorizare
Defavorizare

 
 
În cele două luni de monitorizare, Jurnal de Chişinău a defavorizat, direct sau indirect, PCRM şi 
PPCD, promovând în schimb partidele de orientare liberală şi optând pentru consolidarea 
acestora în vederea constituirii unei coaliţii după alegeri. Ziarul a publicat ştiri, articole de opinie 
şi investigaţii jurnalistice care au prezentat PCRM în context negativ, a analizat declaraţiile de 
avere ale demnitarilor, depuse la Comisia Centrală de Control, ajungând la concluzia că 
declaraţiile unor demnitari (reprezentanţi ai PCRM, PD şi AMN) nu ar corespunde realităţii. De 
asemenea, au fost semnalate cazuri de utilizare a resurselor administrative, contrar legii, de către 
reprezentanţii mai multor concurenţi electorali (PCRM, PPCD, AMN, PD). Liderul PCRM 
Vladimir Voronin a fost acuzat că nu-şi declară toate averile şi veniturile, că a provocat o isterie 
antiromânească şi a ordonat expulzarea unor cetăţeni români aflaţi în R. Moldova, că face 
presiuni pentru promovarea afacerilor feciorului său etc. Au mai fost publicate relatări de la 
întâlnirile electorale din mai multe localităţi, la care „Voronin a fost huiduit”. PCRM a fost 
defavorizat inclusiv prin mediatizarea intensă a acţiunilor şi a declaraţiilor opoziţiei care au 
învinuit partidul de guvernământ că încearcă să ascundă de opinia publică urmările crizei 
economice mondiale pentru RM, că ar intenţiona să fraudeze rezultatele alegerilor prin majorarea 
artificială a numărului cetăţenilor cu drept de vot etc. 
 
Din totalul de 494 articole publicate de Jurnal de Chişinău care au constituit obiectul prezentei 
monitorizări, 202 (41%) au fost neutre, în celelalte autorii au fost mai mult sau mai puţin 
părtinitori în raportul cu unul sau mai mulţi concurenţi electorali. 
 
Diagrama 21. Prezentarea concurenţilor electorali în ziarul Jurnal de Chişinău (5 februarie – 3 aprilie 2009) 

Jurnal de Chisinau (stiri)

0
10
20
30
40
50
60
70
80
90

100

PD PCRM AMN PPCD PL PSD UC MAE PLDM

Jurnal de Chisinau (alte articole)

0

10

20

30

40

50

60

PD
PCRM

AMN
PPCD PL

PSD AV UM UC PC
MAE

PLD
M

Favorizare
Defavorizare

 
 
În campania electorală, publicaţia Săptămîna a păstrat o anumită neutralitate faţă de partidul de 
guvernământ, pe care în unele cazuri l-a criticat, iar în altele l-a prezentat în context pozitiv. În 
acelaşi timp, ziarul a manifestat simpatie pentru AMN şi PLDM, în timp ce alte partide 

 26



necomuniste au beneficiat de un „tratament” oarecum neutru. Singura excepţie a constituit-o 
Partidul Liberal şi Dorin Chirtoacă, antipatia ziarului pentru acest concurent electoral şi 
exponenţii acestuia remarcându-se tranşant. Spre exemplu, în articolul „Taxa Chirtoacă” din 13 
februarie 2009, ziarul îndeamnă cititorii: „Oameni, fiţi vigilenţi! Să nu cocoţăm în parlament 
Prostia şi incompetenţa din centrul Chişinăului. Variante de vot: Stejarul lui Filat, Soarele lui 
Serafim, Mărţişorul lui Braghiş etc. Numai nu PL. Căci PL trebuie să se ducă exact acolo unde 
trebuie: în PL”. 
Din numărul total de articole tematice (136) publicate de Săptămîna în perioada 5 februarie – 3 
aprilie 2009, 53 materiale sau 39% au fost neutre. 
 
Diagrama 22. Prezentarea concurenţilor electorali în Săptămîna (5 februarie – 3 aprilie 2009) 
 

Saptamina (alte articole) Saptamina (stiri)

0
2
4
6
8

10
12
14
16

PD PCRM AMN PL PSD PLDM

18
16
14
12

Favorizare10
8 Defavorizare
6
4
2
0

UC MAE PD PCRM AMN PPCD PL PSD PLDM
 

 
În ştirile publicate de Timpul de dimineaţă în cele două luni ale campaniei electorale, 
concurentul electoral PCRM a apărut doar în context negativ, la fel ca şi PPCD. Ziarul a învinuit 
PCRM că minte poporul, încercând să ascundă faptul că ţara este afectată de criza economică, că 
a pregătit fraudarea alegerilor şi a utilizat resursele administrative în scop electoral. De 
asemenea, PCRM a fost aspru criticat pentru expulzarea a doi cetăţeni români din staff-ul PLDM 
şi impunerea interdicţiei de a intra în ţară pentru cetăţenii români în zilele când a fost marcată 
aniversarea Unirii Basarabiei cu România. Au fost publicate scrisoarea lui Voronin către 
Nazarbaev, preşedintele Kazahstanului, prin care este discreditat omul de afaceri Anatol Stati şi 
articole care încearcă să convingă cititorii că Voronin ar intenţiona să acapareze afacerile lui 
Stati, iar soţia preşedintelui Voronin – că încearcă să „cumpere” voturi pentru PCRM cu ajutoare 
umanitare. PPCD a fost acuzat că desfăşoară o campanie murdară şi manipulează electoratul, 
fiind comentate zvonurile, potrivit cărora dacă pierde alegerile Iu. Roşca intenţionează să plece 
din ţară. În câteva rânduri, Timpul de dimineaţă a criticat concurentul electoral MAE şi pe liderul 
acestei formaţiuni Anatol Petrencu, acuzaţi că „au spart frontul comun al democraţilor”.  
Partidele liberale (PLDM, AMN şi PL) au fost prezentate doar în context pozitiv, iar activităţile 
acestora au fost lăudate şi salutate. Acţiunea „Votează fără frică”, organizată de PLDM, a fost 
mediatizată intens, la fel ca şi alte acţiuni anticomuniste ale concurenţilor electorali. Ziarul a 
salutat şi promovat „consolidarea polului liberal-democratic” care ar fi urmat să formeze după 
alegeri noua majoritate politică din R. Moldova.  
 
Din totalul de 693 de materiale jurnalistice despre alegeri, publicate în Timpul de dimineaţă în 
perioada campaniei electorale, 175 de articole (25%) au fost neutre, restul textelor au fost mai 
mult sau mai puţin părtinitoare. 
 
 
 
 
 
 
 
 

 27



Diagrama 23. Prezentarea concurenţilor electorali în ziarul Timpul de dimineaţă (5 februarie – 3 aprilie 2009) 
Timpul de dimineata (stiri)

0

50

100

150

200

250

PD
PCRM

AMN
PLD

PPCD
SPN PL

PSD AV PR UC
MAE

PLD
M

 

Timpul de dimineata (alte articole)

0
20
40
60
80

100
120
140
160

P
D

P
C

R
M

A
M

N

P
LD

P
P

C
D P
L

P
S

D

A
V

P
R

U
M U
C

P
M

U

P
C

M
A

E

P
LD

M S
B

Favorizare
Defavorizare

 
 
În toate ediţiile ziarului Moldavskie vedomosti apărute în timpul campaniei electorale, partidul de 
guvernământ şi liderul acestuia au fost criticaţi vehement. PCRM a fost învinuit că ar fi adus 
economia la faliment, că peste 800 mii de cetăţeni au fost nevoiţi să plece la muncă în străinătate, 
că încalcă legislaţia electorale organizând mese de binefacere în timpul campaniei electorale etc. 
A fost publicată scrisoarea lui V. Voronin adresată lui N. Nazarbaev, preşedintele Kazahstanului, 
în care este criticată activitatea companiei „Ascom Grup”, numită de Voronin „afacere 
dubioasă”. Moldavskie vedomosti a semnalat cazul agresării jurnalistului Slava Perunov din Bălţi 
de boxerii unui complex sportiv din Bălţi, în momentul când jurnalistul a încercat să intre în sala 
unde avea loc o întâlnire electorală a lui Voronin, a publicat declaraţiile fostului consilier 
prezidenţial S. Mocanu care cerea să fie intentat un dosar penal pe numele lui Voronin pentru 
uzurparea puterii în stat, încălcarea drepturilor omului şi subminarea economiei naţionale etc.  
În acelaşi timp, Moldavskie vedomosti a favorizat concurenţii electorali din opoziţie, inclusiv 
PLDM şi AMN, acţiunile şi declaraţiile cărora au fost mediatizate şi comentate în context 
pozitiv. În cazul ziarului Moldavskie vedomosti, doar 19% din numărul total de articole publicate 
în campania electorală au fost neutre (51 din 265).  
 
Diagrama 24. Prezentarea concurenţilor electorali în ziarul Moldavskie vedomosti (5 februarie – 3 aprilie 2009) 

Moldavskie Vedomosti (stiri)

0

20

40

60

80

100

120

PD
PCRM

AMN
PPCD PL

PSD
PPR PR UM UC

PMU
MAE

PLD
M

 

Moldavskie Vedomosti (alte articole)

0
5

10
15
20
25
30
35
40

PD PCRM PPCD PSD UC

Favorizare
Defavorizare

 
 

Concurentul electoral favorit al ziarului Nezavisimaia Moldova a fost PCRM, în acest ziar fiind 
publicate aceleaşi articole care slăvesc realizările guvernului din ultimii opt ani, ca şi în Moldova 
suverană. Practic, în toate ştirile şi materialele de opinie în care a fost pomenit, PCRM a fost 
prezentat în context pozitiv. La fel, ziarul a publicat pe suprafeţe mari relatări despre participarea 
lui V. Voronin la diferite evenimente, mai multe scrisori şi adresări din partea unor persoane care 
cheamă electoratul să voteze PCRM, interviuri cu V. Voronin care declară că, în cazul în care 
PCRM va pierde alegerile, „în câteva luni ţara se va duce de râpă”. Pentru a promova 
concurentul electoral PCRM, pe care îl favorizează intens, ziarul face trimitere la preşedintele 
rus Dmitri Medvedev care ar fi declarat că în Transnistria nu se varsă sânge numai datorită lui 
Voronin, la patriarhul Kiril al Rusiei care laudă relaţiile dintre autorităţile moldoveneşti şi 
biserică etc. 
 
În acelaşi timp, opoziţia necomunistă, în special partidele de doctrină liberală, sunt criticate dur, 
luate în derâdere şi etichetate ca fiind nişte grupări cu interese obscure. Astfel, aceşti concurenţi 
electorali au fost învinuiţi că le plătesc participanţilor la acţiunile lor de protest, blochează 

 28



intenţionat achitarea salariilor majorate pentru bugetari, nu respectă Constituţia, au provocat 
panică pe piaţa valutară etc. Cu trimitere la ziarul „Flux”, Nezavisimaia Moldova i-a acuzat pe 
liderii PLDM şi AMN de apartenenţă la „masoneria mincinoasă” şi că ar reprezenta interesele 
lumii interlope. Ziarul a exploatat incidentul cu o echipă de jurnalişti care a fost agresată de un 
reprezentant PLDM, scopul fiind discreditarea definitivă a acestui concurent electoral. 
Numai 17% din articolele tematice (68 din 404), publicate în această perioadă în Nezavisimaia 
Moldova, au fost prezentate de o manieră neutră, în celelalte cazuri autorii au manifestat 
partizanat politic.     
 
Diagrama 25. Prezentarea concurenţilor electorali în ziarul Nezavisimaia Moldova (5 februarie – 3 aprilie 2009) 

Nezavisimaia Moldova (stiri)

0
20
40
60
80

100
120
140
160
180

PD
PCRM

AMN
PPCD PL

PSD UM UC
PMU PC

MAE
PLD

M

 

Nezavisimaia Moldova (alte articole)

0

10

20

30

40

50

60

PD
PCRM

AMN
PPCD PL

PSD UC
PNL

MAE
PLD

M SB TT

Favorizare
Defavorizare

 
 
Komsomoliskaia pravda v Moldove a reflectat campania electorală tangenţial, preferând să le 
ofere cititorilor informaţie minimă la această temă. Totuşi, materialele selectate au pus într-o 
lumină pozitivă PCRM, această favorizare manifestându-se în special în ultimele săptămâni 
înaintea scrutinului (cu două zile înainte de alegeri, ziarul a publicat un interviu de o pagină cu 
fostul preşedinte al Ucrainei Leonid Kravciuk care favoriza evident concurentul electoral 
PCRM).  
PL şi PLDM sunt concurenţii electorali care au fost cel mai des defavorizaţi în articolele 
publicate în Komsomoliskaia pravda v Moldove. Din cele 102 articole monitorizate, 27 (26%) au 
fost neutre. În celelalte, autorii au folosit spaţiul de ziar pentru a-şi exprima propriile simpatii sau 
antipatii politice.    
 
Diagrama 26. Prezentarea concurenţilor electorali în ziarul Komsomoliskaia pravda v Moldove (5 februarie – 3 
aprilie 2009) 

Komsomolskaia pravda v Moldove (stiri)

0

5

10

15

20

25

30

35

PD PCRM AMN PPCD PL PSD UC PLDM

Komsomolskaia pravda v Moldove (alte articole)

0
1
2
3
4
5
6
7
8
9

PD PCRM AMN PPCD PL PSD PNL PLDM

Favorizare
Defavorizare

 
 
Săptămânalul Cuvântul (Rezina) a prezentat, în ştiri şi în materialele de opinie, PCRM doar în 
context negativ, iar partidele de opoziţie preponderent în context pozitiv. Ziarul a organizat 
dezbateri electorale, în cadrul cărora au fost analizate promisiunile concurenţilor electorali. 
PCRM nu a răspuns invitaţiei de a participa la dezbateri. Din numărul total de articole tematice 
(152) publicate de Cuvântul în perioada 5 februarie – 3 aprilie 2009, 82 materiale sau 54% au 
fost neutre. 
 
 
 
 
 

 29



Diagrama 27. Prezentarea concurenţilor electorali în ziarul Cuvântul (5 februarie – 3 aprilie 2009) 
Cuvantul (stiri)

0

5

10

15

20

25

30

35

PD PCRM AMN PPCD PL PSD UC MAE PLDM

 

Cuvantul (alte articole)

0
1
2
3
4
5
6
7
8
9

PCRM

Favorizare
Defavorizare

 
 
Ziarul SP (Bălţi) a prezentat concurenţii electorali preponderent neutru, cu unele note critice la 
adresa PCRM, pe care mai mult l-a criticat, deşi uneori acesta a fost prezentat şi în culori neutre 
sau pozitive. Ziarul a semnalat că un simpatizant al PCRM a venit în redacţie cu o grenadă care 
s-a dovedit a fi butaforică şi a publicat un articol care îl prezintă într-un context defavorabil pe 
candidatul PCRM din Bălţi V. Vitiuc. 
 
În timpul campaniei electorale, SP a publicat materiale de la dezbateri electorale cu participarea 
a 12 concurenţi electorali, la care PCRM nu a dorit să participe. În suplimentul tematic 
„Svobodnâi mikrofon”, ziarul a publicat cu regularitate informaţii despre viaţa de partid, 
prezentând activitatea mai multor concurenţi electorali. SP a înregistrat unul din cei mai buni 
indicatori din presa scrisă în ce priveşte raportul dintre totalul de articole tematice şi articolele 
neutre (77 din 131 sau 59%). 
 
Diagrama 28. Prezentarea concurenţilor electorali în ziarul SP (5 februarie – 3 aprilie 2009) 
 

SP (stiri)

0
2
4
6
8

10
12
14
16

PD
PCRM

AMN
PPCD PL

RAVN
PPR UM UC

MAE
PLD

M SB

Favorizare
Defavorizare

SP (alte articole)

0

0,5

1

1,5

2

2,5

PD PCRM AMN PPCD PPR PLDM

Favorizare
Defavorizare

 
 
Ziarele Realitatea (Soroca) şi Vesti Gagauzii (Comrat) s-au implicat mai puţin activ în 
reflectarea campaniei electorale şi au publicat preponderent materiale care se referă la procesul 
electoral propriu-zis, inclusiv hotărârile consiliilor electorale locale privind constituirea secţiilor 
de votare etc. 
 
5.2.2. Agenţii de presă şi portaluri de ştiri 
 
Agenţia de ştiri Moldpres a avut un comportament editorial total partizan în favoarea PCRM, 
care a fost prezentat exclusiv pe un ton laudativ. În acelaşi timp, agenţia a manipulat opinia 
publică prin trierea ştirilor şi scoaterea din context a unor declaraţii, făcute de reprezentanţii 
opoziţiei. Tratamentul discriminatoriu al acestei agenţii faţă de concurenţii electorali s-a 
manifestat şi în reflectarea evenimentelor organizate de aceştia. Astfel, Moldpres a preferat să nu 
scrie deloc despre unele acţiuni ale opoziţiei sau să le prezinte critic, pe când puţinele acţiuni 
care pun în lumină pozitivă PCRM au fost prezentate cu lux de amănunte, spre exemplu, aşa-
numitul „Marş de Stânga” în sectorul Ciocana al capitalei. De asemenea, au fost prezentate 
detaliat evenimentele cu participarea primelor persoane de pe lista de candidaţi a PCRM, 
inclusiv a lui V. Voronin, M. Lupu sau Z. Greceanîi, toate etapele Turneului internaţional de şah 

 30



„Cupa Preşedintelui”, apelul de a susţine PCRM, lansat de pastorul la biserica evanghelică dintr-
un sector al capitalei etc. Totodată, Moldpres nu a trecut cu vederea unele acuzaţii, aduse 
opoziţiei de terţe persoane, organizaţii sau alţi concurenţi electorali. De obicei, asemenea 
„evenimente” au fost comentate de agenţie şi prezentate ca ştiri, iar declaraţiile unor 
reprezentanţi ai opoziţiei au fost scoase din context. În plus, Moldpres a mediatizat doar 
contestaţiile depuse la CEC de reprezentantul PCRM şi doar deciziile CEC care sancţionează 
partidele de opoziţie. În fluxul de ştiri social-politice din 16 martie, agenţia a inserat tocmai trei 
„ştiri” în baza unui articol din publicaţia rusească „VVP” care elogiază guvernarea de la 
Chişinău. La 24 martie, agenţia a difuzat de trei ori, cu interval de câteva minute, aceeaşi ştire, 
bazată pe datele sondajului de opinie, realizat de Centrul de Investigaţii Sociologice şi Marketing 
CBS-AXA în colaborare cu Institutul de Politici Publice („Ratingul PCRM este de două ori şi 
jumătate mai mare decât ratingul celorlalte trei formaţiuni politice”). După acordarea de către 
liderul PCRM V. Voronin a unui interviu postului de televiziune N24 din România, agenţia a 
difuzat în fluxul din 26 martie trei ştiri în care a citat pasaje din acel interviu. Pe o suprafaţă 
foarte mare pentru o agenţie de ştiri (6477 semne), Moldpres a publicat un reportaj elogios de la 
întâlnirea electorală a lui Voronin cu reprezentanţii organizaţiilor etnoculturale.  
 
Agenţia Moldpres a favorizat PCRM inclusiv în ziua alegerilor, când a difuzat ştiri despre cum 
au votat Voronin, Lupu şi Greaceanîi – primele trei persoane pe lista PCRM, dar nu a relatat 
despre votul liderilor celorlalte partide concurente în alegeri. Ştirea despre exercitarea dreptului 
de vot de către V. Voronin s-a intitulat "Preşedintele ţării a votat pentru continuitatea 
dezvoltării Republicii Moldova" şi a continuat cu următorul pasaj: "Întrebat, în calitatea sa de 
lider de partid, cum apreciază şansele PCRM în aceste alegeri, Vladimir Voronin a declarat că, 
cu susţinerea poporului, este sigur de victoria comuniştilor în actualul scrutin". 
Din numărul total de ştiri tematice (255) publicate în fluxul social-politic al agenţiei Moldpres în 
perioada 5 februarie – 3 aprilie 2009, 68 ştiri sau 27% au fost neutre. 
 
Diagrama 29. Prezentarea concurenţilor electorali în fluxul de ştiri al agenţiei Moldpres (5 februarie – 3 aprilie 
2009) 

Moldpres

0

20

40

60

80

100

120

140

160

P
D

P
C

R
M

A
M

N

PP
C

D PL

PS
D

PP
R

P
R

U
M

U
C

PM
U

P
C

PN
L

M
A

E

PL
D

M

PM
U

SB

Favorizare
Defavorizare

 
 
Agenţia de ştiri Infotag a reflectat campania electorală echilibrat, prezentându-i pe toţi 
concurenţii electorali, uneori în context pozitiv, alteori în context negativ, în funcţie de 
evenimentele cu participarea acestora care s-au produs în această perioadă sau de declaraţiile 
publice care i-au vizat. Totuşi, PCRM a apărut mai des în context negativ, iar acest lucru se 
explică prin faptul că agenţia a relatat despre majoritatea absolută a evenimentelor electorale, 

 31



inclusiv despre conferinţele de presă ale concurenţilor, iar partidele de opoziţie care critică 
PCRM au fost mai active în organizarea acestora. Totodată, aceste partide au apărut în context 
pozitiv tocmai pentru că au organizat evenimentele respective.   
 
Diagrama 30. Prezentarea concurenţilor electorali în fluxul de ştiri al agenţiei Infotag (5 februarie – 3 aprilie 
2009) 

Infotag

0

20

40

60

80

100

120

140

160

PD
PCRM

AMN
PLD

PPC
D PL

PSD
RAV

N
PPR PR UM UC

PMU PC
MAE

PLD
M SB US

Favorizare
Defavorizare

 
 
Informaţiile plasate pe portalul de ştiri www.unimedia.md în perioada campaniei electorale au 
atestat o tendinţă de abordare critică a PCRM şi o prezentare preponderent pozitivă a partidelor 
de opoziţie, în special a PLDM şi PL. Concurentul electoral PCRM a fost defavorizat în special 
prin reflectarea detaliată, inclusiv foto şi video, a unor evenimente organizate de partidele de 
opoziţie, în cadrul cărora au fost aduse critici dure la adresa partidului de guvernământ. Portalul 
a publicat  comentarii critice privind vizita la Moscova a preşedintelui Voronin, afirmând că 
acesta a făcut mai multe cedări în cadrul întâlnirii cu preşedintele rus Medvedev şi liderul 
transnistrean Smirnov. De asemenea, au fost prezentate opiniile liderilor PDM, AMN, PLDM, 
PL, PSD şi MAE care au afirmat că vizita în capitala Rusiei nu a fost altceva decât un truc 
electoral al PCRM. Unimedia a reflectat expulzarea din R. Moldova a doi cetăţeni români care 
colaborau în staff-ul electoral PLDM, implicarea feţelor bisericeşti în campania electorală, 
interdicţia de a intra pe teritoriul R. Moldova, impusă unei delegaţii a autorităţilor române din 
Vaslui şi Iaşi, dar şi unui număr mare de cetăţeni români care intenţionau să marcheze la 
Chişinău aniversarea a 91-a de la Unirea Basarabiei cu România, precum şi reacţiile oamenilor 
politici în aceste cazuri etc. În ultimele săptămâni înaintea scrutinului, portalul a lansat un apel 
cndidaţilor independenţi să se retragă din cursa electorală în favoarea partidelor liberale. 
Din cele 243 de ştiri monitorizate, 39 (16%) au fost neutre, în celelalte cazuri textele au indicat 
asupra anumitor simpatii sau antipatii politice.    
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 32

http://www.unimedia.md/


Diagrama 31. Prezentarea concurenţilor electorali pe www.unimedia.md (5 februarie – 3 aprilie 2009) 

www.unimedia.md

0
20
40
60
80

100
120
140
160

P
D

P
C

R
M

A
M

N

P
LD

P
P

C
D P
L

P
S

D

A
V

P
R

U
C

P
N

L

M
A

E

P
LD

M S
B

U
S

Favorizare
Defavorizare

 
 
Pe toată durata campaniei electorale, portalul www.omg.md a favorizat necondiţionat 
concurentul electoral PCRM şi a desfăşurat o campanie intensă de discreditare a concurenţilor 
electorali din opoziţie, inclusiv PLDM, AMN, PL şi UC care au fost prezentaţi în context negativ 
sau care îi defavorizează, rareori neutru. Ştirile plasate pe acest site au fost selectate minuţios, în 
aşa fel încât au apărut doar informaţii care favorizează guvernarea sau care prezintă în lumină 
proastă oponenţii politici ai PCRM. Astfel, portalul a oferit mult spaţiu pentru acuzaţiile pe care 
şi le-au adus reprezentanţii opoziţiei, uneori ştirile fiind trucate, prin comentarea părtinitoare a 
unor fraze scoase din context, pentru a lăsa impresia că partidele de opoziţie au divergenţe 
imposibil de remediat care face imposibilă constituirea unei potenţiale coaliţii de guvernare.  
Agresarea unor jurnalişti ai agenţiei de către un candidat PLDM în cadrul acţiunii „Votează fără 
frică!” a servit ca prilej pentru un atac mediatic intens asupra acestui concurent electoral din 
partea Agenţiei Omega care deţine site-ul www.omg.md. În acelaşi timp, portalul „nu a 
observat” un alt caz de agresare a unui jurnalist care s-a produs la una din întâlnirile electorale 
ale lui V. Voronin. 
 
Tacticile de manipulare a opiniei publice prin declaraţii scoase din context şi comentarea 
acestora fără a oferi drept de replică, presiunile mediatice şi tehnologiile de fabricare a unor 
„ştiri” care discreditează anumiţi concurenţi electorali, denotă angajarea totală a www.omg.md 
în maşinăria ideologică a PCRM. În cazul portalului www.omg.md, doar 13% din numărul total 
de ştiri publicate în campania electorală au fost neutre (57 din 448). Acesta este cel mai mic 
indicator înregistrat în cele 24 de instituţii mass-media monitorizate. 
 
Diagrama 32. Prezentarea concurenţilor electorali pe www.omg.md (5 februarie – 3 aprilie 2009) 

 33

http://www.unimedia.md/
http://www.omg.md/
http://www.omg.md/
http://www.omg.md/
http://www.omg.md/
http://www.omg.md/


www.omg.md

0

50

100

150

200

250

PD PCRM AMN PPCD PL PSD UC MAE PLDM

Favorizare
Defavorizare

 
 
 
 
6. Concluzii generale 
 

1. Strategiile editoriale de reflectare a campaniei electorale adoptate de unele mass-media 
nu au ţinut cont de necesitatea publicului de a cunoaşte informaţii relevante despre toţi 
concurenţii electorali şi programele acestora. Doar câteva instituţii de presă au oferit 
acces egal tuturor partidelor implicate în campania electorală, reflectând evenimentele 
organizate de acestea neutru.  

 
2. Unele mijloace de informare în masă au prezentat evenimentele din campanie selectiv, în 

funcţie de convingerile politice ale editorilor. De asemenea, aceste instituţii mass-media 
au distorsionat declaraţiile făcute de oponenţii politici ai concurentului electoral pe care îl 
susţin, prin scoaterea din context a unor afirmaţii şi comentarea lor în sens negativ, 
pentru a manipula opinia publică. Acest comportament demonstrează grave probleme 
deontologice şi partizanatul politic al acestor instituţii mass-media. 

 
3. Mass-media publice nu ş-au îndeplinit datoria de a informa cetăţenii, obiectiv şi 

echidistant, cu privire la toţi concurenţi electoral. Cu unele excepţii, mijloacele de 
informare în masă finanţate parţial sau total din bugetul public au promovat ideologia 
partidului de guvernământ - PCRM.  

 
4. Limbajul utilizat de unele instituţii mass-media în această perioadă a fost exagerat de 

critic, nu întotdeauna argumentat şi deseori defăimător în adresa anumitor concurenţi 
electorali, ceea ce poate eroda încrederea publicului în mass-media şi influenţa negativ 
mersul campaniei electorale.   

 
 
Coaliţia 2009 este o uniune benevolă de organizaţii neguvernamentale din Republica Moldova 
care au drept scop sa contribuie la asigurarea unor alegeri libere, corecte, transparente şi 
democratice ale Parlamentului Republicii Moldova şi continuă activităţile de promovare a unor 
alegeri libere şi corecte demarate de Coaliţia 2005 şi 2007. La moment Coaliţia 2009 
întruneşte peste 70  de organizaţii neguvernamentale.  

 34


