
 1 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Media Coverage of the 2009 Parliamentary Elections Campaign  

 

Media Monitoring Report Number 1 
 

5 –18 February 2009 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Coalition 2009 is a voluntary union of non-governmental organizations, aiming at contributing to the development 

of free, fair, transparent and democratic elections of the Parliament of the Republic of Moldova and to the 

consolidation of the civil society, for ensuring the conscious participation of citizens at the election process, the 

respect of electives’ rights and the equality principles of the election competitors. Coalition 2009 continues the 

efforts of civil society to contribute to the conduct of free and fair elections started by Coalition 2005 and Coalition 

2007. Currently the Coalition consists of 66 NGOs. 

 

 

The project “Monitoring mass media during the campaign for 

parliamentary elections 2009” is funded by the Eurasia 

Foundation through the Swedish Agency for Development and 

International Cooperation (Sida/Asdi) and the United States 

Agency for International Development (USAID). The opinions 

expressed herein are those of the author(s) and do not 

necessarily reflect those of the donors. 

 



 2 

1. General Data 

Goal of the project: to monitor and to inform public opinion on mass media performance during 

the electoral campaign for 2009 parliamentary elections in the Republic of Moldova 

Monitoring time frame: 5 February–5 April 2009 

Selection criteria for media outlets to be monitored:  

 ownership (public/private)  

 audience/impact  

 language  

Media outlets monitored: 

TV: Moldova 1, PRO TV, NIT, Euro TV Chişinău, TV 7 

Radio: Radio Moldova, Antena C, Vocea Basarabiei 

Print press: Moldova Suverană, Nezavisimaia Moldova, Săptămîna, Flux, Moldavskie 

Vedomosti, Jurnal de Chişinău, Timpul de Dimineaţă, Komsomolskaia Pravda v Moldove, SP 

(Bălţi), Vesti Gagauzii (Comrat), Realitatea (Soroca), Cuvîntul (Rezina) 

Press agencies and online publications: Moldpres, Infotag, www.omg.md, www.unimedia.md   

Monitoring schedule: 

TV: Monday-Friday between 6:00 and 9:00 and 18:00 and 23:00 

Saturday and Sunday: from 8:00 to 22:00  

Radio: from 6.00 to 13.00 and from 17.00 to 20.00, daily 

Print press/Press agencies and online publications: daily 

The team  

The project is being implemented by the Independent Journalism Centre and the Independent 

Press Association in partnership with IMAS-INC Institute for Marketing and Survey, Chişinău. 

2. Methodology 

The monitoring methodology has been developed by Oxford Media Research for the monitoring  

projects of the international organization Global Campaign for Free Expression ―Article 19‖. The 

methodology’s characteristics are as follows: 1) use of a broad spectrum of quantity indicators, 

including type, duration, topic of coverage, news sources, frequency and duration of appearance 

of certain persons in the newscasts. 2) the quality component is more developed than in other 

methodologies, which allows to establish the biasness of the monitored outlet during the 

coverage of events. Each news article or opinion is subject to a content and context assessment, 

to determine if it favors or disfavors one or another party / one or another political entity. A 

negative or positive content and/or context of the news does not necessarily indicate the biasness 

http://www.omg.md/
http://www.unimedia.md/


 3 

or partisanship of the station broadcasting the news. It is possible that a news article favor or 

disfavor one of the subjects and, nonetheless, be equidistant and professionally correct. Only if 

there is a tendency to favor or disfavor one of the subjects for a certain period of time can we say 

that we are dealing with an imbalance. 

3. General conclusions 

3.1 Broadcast media 

From 5 to 18 February 2009, the 8 TV and radio stations monitored had 2943 broadcasts related 

to the electoral campaign. The greatest number of news programs, talk shows (opinion programs) 

and electoral advertisements (political party broadcasts) were broadcast by Moldova 1, Radio 

Moldova and Antena C. 

The public broadcasting stations with national coverage—Moldova 1 and Radio Moldova— 

broadcast a great deal of news about initiatives of the party currently in power, i.e., the 

Communist Party of the Republic of Moldova (PCRM), from that party’s perspective. Moreover, 

news critical of PCRM was lacking, and in some cases other electoral candidates were presented 

in a bad light. The public broadcasters further favored PCRM by giving it priority when 

broadcasting political advertisements as PCRM spots were broadcast at the beginning or at the 

end of political advertisements or both.  For example, on February 18 at 19:45, Radio Moldova 

broadcast political spots in the following order: PCRM, Liberal Democratic Party of Moldova 

(PLDM), PLDM, and PCRM. 

Private media outlets such as NIT and Antena C also broadcast a preponderance of news stories 

that portrayed PCRM in a positive light and the opposition parties mainly in a negative one. 

During its news programs, EU TV slightly favored PCRM and the Christian Democratic Popular 

Party (PPCD), and criticism of opposition parties was insignificant. During talk shows, on the 

other hand, EU TV favored PPCD and was especially critical of PLDM and Alianţa Moldova 

Noastră (AMN). In contrast, PRO TV, TV 7 and Vocea Basarabiei broadcast news about PCRM 

that was both favorable and unfavorable; however, the unfavorable reports prevailed especially 

on Vocea Basarabiei during talk shows. 

Quoting candidates as sources for election news was unbalanced at Moldova 1, Radio Moldova, 

NIT and Antena C. During Moldova 1 news programs, government representatives, the 

President, the president of Parliament and other PCRM representatives were quoted 156 times 

while candidates from all other parties were quoted 129 times. Euro TV, PRO TV, TV 7 and 

Vocea Basarabiei were more balanced in this regard. 

From 5 to 18 February no electoral debates were broadcast by the media channels monitored. It 

is noteworthy that the decision to organise debates only after the expiration of the deadline for 

registering candidates favors the governing party and contradicts the principle of providing 

comprehensive and objective information about candidates.  

3.2 Print press/press agencies/online publications 

The print media as well as the press agencies and the online publications monitored reported on 

the electoral campaign from different perspectives based on the opinions of their editors. Some 

media institutions favored a particular party by presenting it only in a positive context during 

news items and opinion articles. Thus Moldova Suverană, Nezavisimaia Moldova and 

www.omg.md directly promoted PCRM, at the expense of other parties, especially liberal ones. 

Similarly, the state press agency Moldpres presented PCRM in a positive context and either 

http://www.omg.md/


 4 

neglected or indirectly criticized opposition parties. Flux also criticized opposition parties and 

favored PPCD. Flux seldom criticized PCRM, and Moldova Suverană and Nezavisimaia 

Moldova did not report negatively on PPCD. The news in Komsomolskaia Pravda v Moldove 

directly supported PCRM and the Social Democratic Party (PSD). 

In contrast, Timpul de dimineaţă, Jurnal de Chişinău, Moldavskie vedomosti, Cuvântul 

www.unimedia.md  directly criticized the governing party and presented opposition parties 

active in the electoral campaign including PLDM, AMN and the Liberal Party (PL) in a positive 

context. Săptămîna did not criticize PCRM. SP criticized PCRM but did not favor any other 

party. The press agency Infotag strived to maintain balanced coverage and to present all the 

parties involved in the electoral campaign equally and to report without exception on all the 

events related to the campaign, usually without interpreting statements or taking them out of 

context. 

Realitatea and Vesti Gagauzii did not publish any relevant articles during this monitoring period, 

and articles seeking to educate the public about the election were seldom published in any of the 

newspapers.  

4. Broadcast monitoring data  

4.1 Involvement in the electoral campaign 

4.1.1 TV 

During this monitoring period, the 5 TV stations monitored were actively involved in the 

electoral campaign broadcasting electoral news each of a length between 12500 seconds and 

25000 seconds. The largest news volume with an electoral impact was broadcast by Moldova 1 

and NIT.  Moldova 1 broadcast most of the electoral advertisements. Though, generally speaking 

the overall number of the electoral advertisement and of educational spots was relatively small. 

EU TV broadcast most of the talk shows (see Diagram 1). PRO TV is the only station that hosted 

three electoral candidates on one show (on ―În profunzime‖ on 9 February). 

 Diagram 1: The length of broadcasts on TV in seconds from 5 to18 February 2009 

0

5000

10000

15000

20000

25000

30000

35000

40000

N
ew

s 
re

por
ts

Adve
rti

se
m

ent
 

Ele
ct

io
n E

duc
atio

n

Spec
ia

l E
le
ct
io

n P
ro

gr
am

s

O
pin

io
n 

Pro
gra

m
s

Vox 
Popu

li

EU TV

Moldova 1

Pro TV

NIT

TV 7

 
 

http://www.unimedia.md/


 5 

4.1.2 Radio   

Of the 3 radio stations monitored, the most electoral news was broadcast by Radio Moldova and 

Antena C at approximately 60,000 seconds each (17 hours). Vocea Basarabiei occupied first 

place in broadcasting talk shows and educational programs specifically on the election with 

approximately 45,000 seconds (12 and a half hours) of programming. Electoral advertisements 

were lacking on Vocea Basarabiei and Antena C (see Diagram 2). Most of the neutral news was 

broadcast on Vocea Basarabiei.  

 

Diagram 2:  The length of radio broadcasts in seconds from 5 to18 February 2009 

0

10000

20000

30000

40000

50000

60000

70000

New
s r

epor
ts

Adve
rti

se
m

ent
 

Elec
tio

n E
duc

atio
n

Spec
ia

l E
lecti

on P
ro

gr
am

s

Opini
on 

Pro
gra

m
s

Vox P
opu

li

Vocea Basarabiei

Radio Moldova

Antena C

 

4.2 Frequency of quoting candidates as sources, the length of TV appearances and the length 

of time party representatives spoke during election news broadcasts  

On Moldova 1 during this two-week period, government representatives, the President, the 

president of Parliament and other PCRM representatives were quoted 156 times and appeared on 

the screen for 2730 seconds (46 minutes).  All the other parties were quoted 129 times and all 

their representatives appeared on screen for a total of 3222 seconds (54 minutes). This decidedly 

unbalanced reporting is reflected in Table 1. 

Table 1: Frequency of quoting sources and length of appearances of candidates on Moldova 1  

Party/Affiliation 

Number 

of 

quotations 

Length of 

TV 

appearances 

in seconds 

Length 

of 

speaking 

time in 

seconds 

GOV 100 1761 1462 

PRES 24 309 65 

AMN 23 580 431 

PSD 20 559 407 

PCRM 20 524 390 

PLDM 23 512 378 

PL 17 665 409 

PD 13 349 261 

PARL 12 116 27 

PPCD 5 68 63 



 6 

UC 4 107 80 

PS 3 131 78 

PMU 3 115 104 

MAE 3 71 64 

PC 3 32 32 
Note:  GOV=Government, PRES=President, AMN=Alianţa Moldova Noastră, PSD=Social Democratic Party, 

PCRM=Communist Party of Moldova PLDM=Liberal Democratic Party of Moldova, PL=Liberal Party, PD=Democratic Party, 

PARL=Parliament, PPCD=Christian Democratic Popular Party, UC=Centrist Union, PS=Socialist Party, PMU=United Moldova 

Party, MAE=European Action Movement, PC=Conservative Party 

At NIT the lack of balance was even more pronounced. The governing party, the President, the 

president of Parliament and other PCRM representatives were quoted 196 times while all other 

parties were quoted only 50 times, and the length of CPRM appearances was 4106 seconds (68 

minutes) while that of all others was 959 seconds (16 minutes). 

Table 2: Frequency of quoting sources and length of appearances of candidates on NIT  

Party/Affiliation 

Number 

of 

quotations 

Length of 

TV 

appearances 

in seconds 

Length of 

speaking 

time in 

seconds 

GOV 90 1608 1282 

PCRM 49 1019 734 

PRES 39 1068 98 

PARL 18 411 286 

AMN 15 212 148 

PL 8 215 162 

PLDM 7 44 29 

PSD 6 162 111 

PS 4 174 170 

PPCD 4 68 39 

MU 4 64 64 

PD 2 20 0 
Note: GOV=government, PCRM=Communist Party of Moldova, PRES=President, PARL=Parliament, AMN=Alianţa Moldova 

Noastră, PL=Liberal Party, PLDM=Liberal Democratic Party of Moldova, PSD=Social Democratic Party, PS=Socialist Party, 

PPCD=Christian Democratic Popular Party, MU=Moldova Unită, PD=Democratic Party 

PRO TV had a balanced approach towards all election candidates. CPRM representatives were 

quoted as news sources 69 times, PL was quoted 56 times, PLDM 53 times, PSD 44 times and 

AMN  36 times. In terms of the length of appearances PL ranked first at 714 seconds (12 

minutes) followed by PSD at 656 seconds and PLDM at 650 seconds (11 minutes)  AMN at 553 

seconds (9 minutes) and government representatives at 327 seconds (5 minutes) (Table 3).  

Table 3: Frequency of quoting sources and length of appearances of candidates on PRO TV  

Party/Affiliation 

Number 

of 

quotations 

Length of 

TV 

appearances 

in seconds 

Length of 

speaking 

time in 

seconds 

PL 56 714 809 

PLDM 53 650 633 

PSD 44 656 552 

AMN 36 533 580 

GOV 34 39 138 

PCRM 33 288 266 

PD 29 292 288 



 7 

PPCD 14 146 93 

UC 13 124 178 

MAE 12 184 208 

PMU 9 85 112 

PC 5 90 54 

PS 3 40 62 

SB 2 64 38 

RAVN 1 8 8 

PPR 1 5 0 

PARL 1 2 0 

PRES 1 0 0 
Note: PL=Liberal Party, PLDM=Liberal Democratic Party of Moldova, PSD=Social Democratic Party, AMN=Alianţa Moldova 

Noastră, GOV=government, PCRM=Communist Party of Moldova, PD=Democratic Party, PPCD=Christian Democratic Popular 

Party, UC=Centrist Union, MAE=European Action Movement, PMU= United Moldova Party , PC=Conservative Party, 

PS=Social Party, SB=independent candidate Sergiu Banari, RAVN= Ravnopravie, PPR=Republican Popular Party, 
PARL=Parliament, PRES=President,  

In election news on EU TV, the government, the President, the president of Parliament and other 

PCRM representatives were quoted as sources 42 times, PSD representatives were quoted 22 

times, PPCD officials were cited 20 times, PLDM 10 times, PL  6 times, and AMN 6 times. The 

length of appearances was proportionate to the frequency sources were quoted, thus PCRM 

appearances accounted for 672 seconds of the news broadcasting time (11 minutes), PSD 

accounted for 477 seconds (8 minutes), PLDM for 241 seconds (4 minutes), PPCD for 181 

seconds (3 minutes) and PL for 57 seconds (1 minute) (Table 4).  

 

Table 4: Frequency of quoting sources and length of appearances of candidates on EU TV 

Party/Affiliation 

Number 

of 

quotations 

Length of 

TV 

appearances 

in seconds 

Length of 

speaking 

time in 

seconds 

GOV 34 569 686 

PSD 22 477 305 

PPCD 20 181 319 

PLDM 10 241 97 

PL 6 57 20 

AMN 6 29 17 

PRES 5 0 0 

PCRM 3 103 64 

PD 3 15 25 

AV 2 0 22 

PS 2 0 0 

MAE 1 14 14 
Note:  GOV=government, PSD=Social Democratic Party, PPCD=Christian Democratic Popular Party, PLDM=Liberal 

Democratic Party of Moldova, PL=Liberal Party, AMN= Alianţa Moldova Noastră, PRES=President, PCRM=Communist Party 

of Moldova, PD=Democratic Party, AV= Alianţa Verde, PS=Socialist Party, MAE=European Action Movement 

On TV 7, the government, the President, the president of Parliament and other PCRM 

representatives were quoted as news sources 43 times, PLDM sources were quoted 61 times, PD 

was cited 53 times, PL sources were quoted 48 times, PSD 23 times, AMN 20 times, PPCD 

sources 16 times and MAE and Centrist Union (UC) sources were quoted 11 times each.  As for 

length of appearance on the screen, PL was first with 1042 seconds and PD was second with 

1032 seconds (17 minutes) followed by PDLM at 795 seconds (13 minutes). PCRM 

representatives accounted for 436 seconds (7 minutes) (Table 5).   



 8 

 

Table 5: Frequency of quoting sources and length of appearances of candidates on TV 7 

Party/Affiliation 

Number 

of 

quotations 

Length of 

TV 

appearances 

in seconds 

Length of 

speaking 

time in 

seconds 

PLDM 61 795 690 

PD 53 1032 985 

PL 48 1042 791 

PSD 23 392 307 

PCRM 22 239 155 

AMN 20 241 150 

GOV 19 155 135 

PPCD 16 87 26 

MAE 11 278 245 

UC 11 216 152 

PPR 5 55 38 

PC 3 93 89 

PRES 2 42 13 

RAVN 2 40 0 

MU 1 13 13 

PS 1 0 5 
Note: PLDM=Liberal Democratic Party of Moldova, PD=Democratic Party, PL=Liberal Party, PSD=Social Democratic Party, 

PCRM=Communist Party of Moldova, AMN=Alianţa Moldova Noastră, GOV=government, PPCD=Christian Democratic 

Popular Party, MAE=European Action Movement, UC= Centrist Union, PPR=Popular Republican Party, PC=Conservative 

Party, PRES=President, RAVN= Ravnopravie, MU=Moldova Unită, PS=Socialist Party, 

PCRM sources predominanted on Radio Moldova news programs. They were quoted 381 times, 

and the length of their speaking time was 11,276 seconds (188 minutes/3hours). The other 

candidates were quoted as news sources 56 times (6.8 times less frequently), and their length of 

speaking time was 800 seconds (13 minutes or 14 times less).  

 

Table 6: Frequency of quoting sources and the length of speaking time for candidates at Radio 

Moldova 

Party/Affiliation 

Number 

of 

quotations 

Length of 

speaking 

time in 

seconds 

GOV 251 8823 

PRES 55 518 

PCRM 41 380 

PARL 34 1555 

AMN 15 129 

PSD 11 180 

PL 10 123 

PD 10 55 

MAE 7 52 

PLDM 6 50 

PPCD 4 0 

UC 3 0 

PS 2 122 

PU 2 89 



 9 

PMU 1 0 
Note: GOV=Government, PRES=President, PCRM=Communist Party of Moldova, PARL=Parliament, AMN=Alianţa Moldova 

Noastră, PSD=Social Democratic Party, PL=Liberal Party, PD=Democratic Party, MAE=European Action Movement, 

PLDM=Liberal Democratic Party of Moldova, PPCD=Christian Democratic Popular Party, UC=Centrist Union, PS=Socialist 

Party, PU=Humanist Party,  PMU= United Moldova Party 

On Antena C, the government, the President, the president of Parliament and other PCRM 

representatives were quoted 314 times as election news sources, and they talked on the radio for 

4287 seconds (71 minutes). Other candidates were quoted 45 times (7 times less frequently) and 

had a total speaking time of 182 seconds (3 minutes or 23 times less).     

Table 7: Frequency of quoting sources and the length of speaking time for candidates at 

 Antena C 

Party/Affiliation 

Number 

of 

quotations 

Length 

of 

speaking 

time in 

seconds 

GOV 171 3068 

PCRM 90 1105 

PRES 45 114 

PSD 14 56 

PL 11 56 

PARL 8 0 

AMN 7 50 

PS 3 30 

PLDM 3 0 

UC 2 0 

PD 2 0 

AV 1 0 

PR 1 0 

RAVN 1 0 
Note: GOV=Government, PCRM=Communist Party of Moldova, PRES=President, PSD=Social Democratic Party, PL=Liberal 

Party, PARL=Parliament, AMN=Alianţa Moldova Noastră, PS=Socialist Party, UC=Centrist Union, PD=Democratic Party, AV= 

Alianţa Verde, PR=Republican Party   RAVN= Ravnopravie, 

On Vocea Basarabiei, PCRM representatives were quoted as election news sources 56 times, PL 

sources were quoted 52 times, PLDM were cited 52 times, PD 24 times, PSD  22 times, AMN  

18 times, UC 12 times, European Action Movement (MAE) 9 times and PPCD  8 times.  As for 

speaking time, PL and PLDM got 1074 and 1071 seconds respectively (18 minutes), AMN had 

718 seconds (12 minutes), MAE had 350 (6 minutes), UC had 303 (5 minutes), PD had 203 (3 

minjutes and PSD was last with 195 seconds. PCRM representatives spoke during election news 

programs broadcast by Vocea Basarabiei for 119 seconds (2 minutes) (Table 8). It should be 

mentioned that generally government representatives refuse to participate in Vocea Basarabiei 

radio programs.  

Table 8: Frequency of quoting sources and length of speaking time at Vocea Basarabiei  

Party/Affiliation 

Number 

of 

quotations 

Length of 

speaking time in 

seconds 

PL 52 1074 

PLDM 52 1071 

PCRM 32 75 

PD 24 203 



 10 

PSD 22 195 

AMN 18 718 

GOV 17 44 

UC 12 303 

MAE 9 350 

PPCD 8 63 

PRES 5 0 

PC 4 0 

PPR 4 0 

PMU 3 0 

PARL 2 0 

PS 1 38 
Note: PL=Liberal Party, PLDM=Liberal Democratic Party of Moldova, PCRM=Communist Party of Moldova, PD=Democratic 

Party, PSD=Social Democratic Party, AMN=Alianţa Moldova Noastră, GOV=Government, UC=Centrist Union, 

MAE=European Action Movement, PPCD=Christian Democratic Popular Party, PRES=Presiden, PC=Conservative Party, 

PPR=Popular Republican Party, PMU= United Moldova Party, PARL=Parliament, PS=Socialist Party, 

4.3 Frequency of news broadcasts directly or indirectly favorable to or critical of candidates  

Moldova 1, NIT, Radio Moldova and Antrena C broadcast a large number of news items 

depicting PCRM in a positive light. Examples are the initiatives of President Vladimir Voronin 

to increase scholarships for students and to raise wages for medical and public sector employees, 

to start the second stage of indexing monetary savings from the soviet period, to lower bread 

prices and transportation tariffs and to provide socially disadvantaged families with free health 

insurance. Other news items presented young people, ―enchanted by the fact that President 

Voronin thinks about their lives.‖ Additional reports highlighted ―important successes of youth 

policies‖ and informed the public that Moldova’s health insurance system is a ―regional model,‖ 

that external investment has reached a very high level this year, that Moldovans currently living 

in Portugal will be included in the social protection system thanks to an agreement Prime 

Minister Greceanâi signed in Lisbon, that many Moldovans are returning home and that the size 

of the population is stable. 

These same media outlets particularly criticized PL by the way in which the conflict between 

Termocom and Chişinău’s mayor was presented in the news. In addition, during the news 

program ―Mesager‖ on February 7, one report was on the missing bus station on Vadul lui Voda 

Street. Mayor Chirtoaca was mentioned in the report, but he was not interviewed about the issue. 

Moreover, Moldova 1 broadcast every single detail of PL and AMN press conferences when 

provocative questions were addressed to the members of these parties who were unsatisfied with 

the places they got on the election lists. Unfavorable news about PCRM was also presented in a 

biased way on Moldova 1. For example, on February 10 a bulletin saying that AMN had asked 

that PCRM be excluded from the electoral campaign because the party had violated the Electoral 

Code was broadcast, but the fact that PCRM had launched its campaign before registering at the 

Central Electoral Commission was not mentioned. Another example was the request for 

clarification made by PD regarding a concert on the occasion of St. Valentine’s Day when 

PCRM engaged in electoral propaganda. The news was again presented in a biased way so that 

PD claims were not understood; PCRM was not even mentioned (news on 15 February at 21:00). 

Although regulations approved by the Central Election Commission forbid audiovisual media 

institutions from broadcasting the participation of electoral candidates in sporting events, 

entertainment shows and talk-shows unless they are special programs for elections, Moldova 1 

broadcast news about the St. Valentine’s Day concert when President Voronin was addressing a 

youth event. A similar editorial policy was encountered at NIT and Antena C.  



 11 

NIT criticized PLDM on February 7 when it reported that one of the participants in the 

demonstration in front of the General Prosecutor's Office was a candidate on the party’s list  for 

municipal elections in 2007 (see diagrams 3, 4, 5 and 6 ). 

Diagram 3: Frequency of news broadcasts favorable to or critical of candidates on Moldova 1 

by party  

Moldova 1

0

20

40

60

80

100

120

140

PD PCRM AMN PL PSD UC PLDM

Favored

Disfavored

 
 

 

 

Diagram 4: Frequency of news broadcasts favorable to or critical of candidates on NIT by party 

NIT

0

20

40

60

80

100

120

140

PD PCRM AMN PPCD PL PSD UC PLDM

Favored

Disfavored

 
 



 12 

Diagram 5: Frequency of news broadcasts favorable to or critical of candidates on Radio 

Moldova by party 

Radio Moldova

0

50

100

150

200

250

300

350

PD PCRM AMN PL PSD PU PU PLDM

Favored

Disfavored

 
 

Diagram 6:  Frequency of news broadcasts favorable to or critical of candidates on Antena C by 

party 

Antena C

0

50

100

150

200

250

300

PD PCRM AMN PL PSD UC

Favored

Disfavored

 

EU TV also favored PCRM in its news programs by informing the public about the party’s 

actions like raising doctors’ wages and providing 38 youth with accommodations; however the 

amount of such coverage was not significant when compared with that on Moldova 1, NIT, 

Radio Moldova and Antena C. Other political parties that received favorable coverage were 

PPCD, PSD, and UC while PL, PLDM (during the first days of the campaign), PSD, PCRM and 

AMN were indirectly criticized (see Diagram 7).  



 13 

Diagram 7: Frequency of news broadcasts favorable to or critical of candidates on EU TV by 

party 

 

EU TV

0

5

10

15

20

25

30

PCRM AMN PPCD PL PSD PR UC PLDM

Favored

Disfavored

 
 

 

PRO TV and TV 7 broadcasts were both favorable and critical, mainly of PCRM, but the number 

of news items was not great. TV 7 showed a slight tendency to favor PD (diagrams 8 and 9). 

 

Diagram 8: Frequency of news broadcasts favorable to or critical of candidates on PRO TV 

news programs by party 

PRO TV

0

5

10

15

20

25

PD PCRM AMN PL PSD UC PC PLDM PMU

Favored

Disfavored

 
 



 14 

Diagram 9: Frequency of news broadcasts favorable to or critical of candidates on TV 7 news 

programs by party  

TV 7

0

5

10

15

20

25

30

35

P
D

P
C
R
M

A
M

N
P
LD P

L
P
S
D

R
A
VN

U
C P

C

P
LD

M

Favored

Disfavored

 

While Vocea Basarabiei news programs criticized PCRM they also nonetheless broadcast some 

favorable news about the current government (Diagram 10).  

 

Diagram 10: Frequency of news broadcasts favorable to or critical of candidates on Vocea 

Basarabiei news programs by party  

Vocea Basarabiei

0

10

20

30

40

50

60

70

80

90

P
D

P
C
R
M

A
M

N
P
LD

P
PC

D P
L

P
S
D

U
C P

C
M

A
E

P
LD

M
P
M

U

Favored

Disfavored

 



 15 

4.4 Frequency of talk shows (opinion programs) directly or indirectly favoring or criticising 

candidates  

On its talk shows, EU TV criticized opposition parties, especially PLDM and AMN, but 

campaigned for PPCD. PCRM did not get much coverage, either positive or negative (Diagram 

11).  Talk shows broadcast on Vocea Basarabiei, on the other hand, frequently criticized the 

ruling party (Diagram 12).  

Diagram 11: Frequency of talk shows favorable to or critical of candidates on EU TV by party 

EU TV

0

5

10

15

20

25

30

PD PCRM AMN PPCD PL PSD PLDM

Favored

Disfavored

 
 

 

Diagram 12: Frequency of talk shows favorable to or critical of candidates on Vocea Basarabiei 

by party  

Vocea Basarabiei

0

2

4

6

8

10

12

14

16

18

20

PD PCRM AMN PLD PPCD PL PLDM

Favored

Disfavored

 



 16 

5. Data on print press, press agencies and online publications  

5.1 Involvement in the electoral campaign  

5.1.1 Newspapers 

In this two-week period, the 12 newspapers monitored published 594 articles that referred either 

directly or indirectly to the electoral campaign or to the upcoming elections. These articles 

covered approximatively 280,000 square centimeters (sq cm). The majority were news articles 

(411), followed by opinion articles (107) and political advertisements (46). During the same 

period, 18 special election articles were published, i.e. interviews and debates. Articles seeking 

to educate the electorate, surveys and vox pop were the least frequent in the print press (Diagram 

13).  

Diagram 13: Square centimetres allotted to election campaign articles in 12 newspapers 

Newspapers

0
20000
40000
60000
80000

100000
120000
140000
160000
180000

News r
ep

orts

Adv
erti

se
m

ent 

Ele
ct

io
n E

duc
at

io
n

Sp
ec

ial
 El

ect
io

n P
...

Opin
io

n P
ro

gr
am

s

Vox P
op

uli

Length

 
 

The most space allotted to articles on the election and the campaign was in Moldova suverană 

(80,612 sq cm) followed by Flux (42,383 sq cm), Jurnal de Chişinău (37,217 sq cm), Timpul de 

dimineaţă (36,506 sq cm) and Nezavisimaia Moldova (36,152 sq cm.). At the bottom of the list 

were Moldavskie vedomosti, SP, Săptămîna, Komsomolskaia pravda v Moldove, Cuvântul, 

Realitatea and Vesti Gagauzii.  

Of the correctly identified political advertisements, most were published in Moldova suverană 

(approximately 16,000 sq cm) and Nezavisimaia Moldova (approximatelhy 7800 sq cm).  Both 

newspapers published supplementary pages or full-page political ads for PCRM including 

information on the political programs and resolutions of the party. More than 5000 square 

centimetres of properly identified electoral advertisements were also published in Jurnal de 

Chişinău, but the other newspapers either published a very small number of ads or, in the case of 

Komsomolskaia pravda v Moldove, Realitatea and Vesti Gagauzii did not publish any at all.  

In some cases, political advertisements were not properly identified. For example, on February 

17 Nezavisimaia Moldova published three pages of advertisements favoring PCRM under the 

heading ―2009 Elections‖ without mentioning that the ads were financed by PCRM electoral 

funds. The same ads were published in Moldova suverană, however in this case the source was 

mentioned in accordance with regulations approved by the Central Electoral Commission. Ads 



 17 

that were not approved by the Central Electoral Commission were those published in Săptămîna 

on 8 February (the declaration of PSD) and on 13 February (the speech of UC leader Vasile 

Tarlev for soldiers involved in the conflict in Afganistan).  

Editorials about the electoral process in Moldova and about the candidates who deserved to be 

elected to Parliament were mostly published in Moldova suverană and Flux as well in Jurnal de 

Chişinău, Timpul de dimineaţă, Nezavismaia Moldova, Moldavskie vedomosti and 

Săptămîna.The only newspaper dealing with educating the electorate was the weekly SP from 

Bălţi which published a special supplement titled ―Svobodnîi mikrofon.‖ 

Regarding topics, governance, the electoral process, the local public administration and the 

economic situation in Moldova prevailed. The topics least covered were those related to 

environmental protection.  

Diagram 14: Space allotted to relevant topics in newspapers in square centimeters  

Newspapers

0

50000

100000

150000

200000

250000

P
ol
iti
ca

l

Lo
ca

l P
ubl

ic
 A

dm
in
is
tra

tio
n

H
um

an 
R
ig
ht

s

M
in
or

iti
es

E
co

nom
ic
al

E
nv

iro
nm

en
t

H
eal

th

E
du

ca
tio

n

Length

 

5.1.2 Press agencies and online publications  

The two press agencies monitored—Moldpres and Infotag—published a total of 85 relevant 

articles during this monitoring period for a total of 120,000 characters (without spaces). In all, 

60% of the total was published by Moldpres. Internet users had access to 143 news items 

covering 249 characters produced or re-produced by the online publications www.unimedia.md 

and www.omg.md. The number of news items related to the electoral campaign was greater on 

www.omg.md; however, the surface area covered was smaller compared to that on 

www.unimedia.md (Diagram 15). 

 

http://www.unimedia.md/
http://www.omg.md/
http://www.omg.md/
http://www.unimedia.md/


 18 

Diagram 15: Number of articles related to the electionl campaign published by press agencies 

and online publications 

Press Agencies

0

10

20

30

40

50

60

Moldpres Infotag

Frequency

Online publications

0

10

20

30

40

50

60

70

80

90

100

www.unimedia.md www.omg.md

Frequency
 

       

The press agencies offered a greater diversity of topics including politics, public administration, 

human rights, the environment, health and education. The online publications were less diverse 

and generally referred to politics and public administration and rarely to the economy or to 

health.  

5.2 Frequency of news items or editorials that directly or indirectly favored or criticized 

candidates 

5.2.1. Newspapers 

From 5 to 18 February 2009, Moldova Suverană clearly favored the governing party in its news 

and opinion articles. The initiatives of the president, the leader of the party, were praised, for 

example increasing scholarships to students and improving the financial situation of poor 

families including the distribution of ―social bread.‖ In addition, the newspaper published several 

articles that described the apparent economic success of Moldova which indirectly favored 

PCRM. Another example is the issue on 13 February in which the newspaper informed the 

public of the following: ―Moldova has reached a record volume of foreign investment,‖  ―In the 

last seven years the general volume of the agricultural production has increased,‖ ―The financial 

crisis is not endangering Moldovan wine exports,‖ and ―Doctors will get higher salaries.‖ At the 

same time, Moldova Suverană published a large number of critical and sometimes defamatory 

articles about opposition parties and leaders who the paper accused of being corrupt, incapable of 

administering state money, ―assassins‖ or ―burglars.‖ The parties AMN, PLDM and PL were the 

favorite targets of this newspaper; the leaders of these parties were portrayed in an exclusively 

negative context (Diagram 16).  



 19 

Diagram 16: Frequency of news articles favorable to or critical of candidates in Moldova 

suverană by party 

Moldova Suverană  (News)

0

10

20

30

40

50

60

PCRM AMN PS PLDM PL PSD

Favored

Disfavored

 

Flux newspaper reported positively on PPCD and was critical of the other political parties. Flux 

was critical of PCRM. Using aggressive language and cartoons in news and opinion articles and 

editorials, the political opponents of PPCD, namely AMN, PLDM and PL were portrayed in a 

negative light.  With the exception of PPCD and sometimes PCRM, Flux did not make any 

positive comments about political parties in Moldova (Diagram 17).  

 

Diagram 17: Frequency of news articles favorable to or critical of candidates in Flux by party 

Flux (News)

0

2

4

6

8

10

12

PD PCRM AMN PPCD PL PSD UC PLDM

Favored

Disfavored

 

Jurnal de Chişinău directly or indirectly criticized the party in power by publishing news and 

opinion articles as well as journalistic investigations which depict it negatively and also 

frequently depicted PPCD in a negative light.  At the same time, the newspaper reported on 

initiatives undertaken by the opposition parties, especially by PLDM. Other candidates were 

portrayed neutrally in Jurnal de Chişinău (Diagram 18). 

 



 20 

Diagram 18: Frequency of news articles favorable to or critical of candidates in Jurnal de 

Chişinău by party 

Jurnal de Chişinău (News)

0

5

10

15

20

25

30

PD PCRM AMN PPCD PL PSD UC MAE PLDM

Favored

Disfavored

 
 

The few relevant articles during this monitoring published in Săptămîna depicted AMN and 

PLDM positively and favored PSD. The political dislikes of Săptămîna can be clearly observed 

in the article ―Taxa Chirtoacă‖ (Chirtoaca’s Price) on February 13: ―Oameni, fiţi vigilenţi! Să nu 

cocoţăm în parlament Prostia şi incompetenţa din centrul Chişinăului. Variante de vot: Stejarul 

lui Filat, Soarele lui Serafim, etc. Numai nu PL. Căci PL trebuie să se ducă exact acolo unde 

trebuie: în PL.‖  (People, be watchfull! Let’s not let stupidity and incompetence in Chişinău enter 

Parliament. Election alternatives: The oak of Filat, the sun of Serafim, the Mărţişor of Braghiş, 

etc, but not PL because PL has to go exactly where it has to: in PL) (Diagram 19) 

 

Diagram 19: Frequency of news articles favorable to or critical of candidates in Săptămîna by 

party 

Săptămîna (News)

0

0,5

1

1,5

2

2,5

PCRM AMN PL PLDM

Favored

Disfavored

 
 



 21 

The overall tendency of the relevant articles published in Timpul de dimineaţă was to criticize 

PCRM and PPCD in favor of PLDM. PPCD was also presented in a negative light though fewer 

times than PCRM was, but the articles on PPCD occupied more space.  Articles on other 

electoral candidates were infrequent and presented them neutrally, positively and negatively 

(Diagram 20).  

Diagram 20: Frequency of news articles favorable to or critical of candidates in Timpul de 

dimineaţă by party 

Timpul de dimineaţă (News)

0

5

10

15

20

25

30

35

40

45

50

PD PCRM AMN PLDM PPCD SPN PL PSD UC MAE

Favored

Disfavored

 
 

In this two-week period, Komsomoliskaia pravda v Moldove positively supported PCRM and 

PSD at the expense of PL (Diagram 21).  

 

Diagram 21: Frequency of news articles favorable to or critical of candidates in 

Komsomoliskaia pravda v Moldove by party 

KP v Moldove (News)

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

PCRM AMN PL PSD UC

Favored

Disfavored

 



 22 

Moldavskie vedomosti strongly criticized the governing party and even mocked the electoral 

initiatives undertaken by President Voronin and the government and often directly or indirectly 

supported opposition parties (Diagram 22).  

Diagram 22: Frequency of news articles favorable to or critical of candidates in Moldavskie 

vedomosti by party 

Moldavskie vedomosti (News)

0

5

10

15

20

25

PD PCRM AMN PPCD PL PSD PPR UC PLDM

Favored

Disfavored

 

Nezavisimaia Moldova exclusively supported the ruling party by always positively depicting it in 

news and other types of articles while criticizing all other political parties,especially PLDM, PL, 

and AMN (Diagram 23).  

 

Diagram 23: Frequency of news articles favorable to or critical of candidates in Nezavisimaia 

Moldova by party 

Nezavisimaia Moldova (News)

0

10

20

30

40

50

60

PD PCRM AMN PL PSD PLDM

Favored

Disfavored

 
 



 23 

The regional newspapers Cuvântul (Rezina) and SP (Bălţi) presented candidates neutrally though 

sometimes PCRM was depicted in both a negative and a positive light. As mentioned previously, 

Realitatea (Soroca) and Vesti Gagauzii (Comrat) did not publish any relevant articles during this 

two-week period.  

5.2.2. Press agencies and online publications  

The press agency Moldpres clearly supported the ruling party by praising the initiatives 

undertaken by the President and the government. Frequently the agency edited the news to avoid 

events that mentioned the names of opposition parties so that opposition candidates were nearly 

absent from its news flow (Diagram 24)  

Diagram 24: Frequency of news articles favorable to or critical of candidates in Moldpres by 

party 

Moldpres

0

5

10

15

20

25

30

35

40

PCRM AMN PPCD PL PSD UC

Favored

Disfavored

 

Infotag presented candidates in a more or less balanced manner depending on the events in 

which they participated (Diagram 25).  

Diagram 25: Frequency of news articles favorable to or critical of candidates in Infotag by party  

Infotag

0

1

2

3

4

5

6

7

8

PD PCRM AMN PPCD PL RAVN UC PLDM

Favored

Disfavored

 



 24 

 

Information posted on the website www.unimedia.md tended to be critical of PCRM and positive 

about opposition parties, especially PLDM and PL (Diagram 26).    

Diagram 26: Frequency of news articles favorable to or critical of candidates posted by 

unimedia.md by party 

www.unimedia.md 

0

5

10

15

20

25

30

PD PCRM AMN PLDM PPCD PL PSD UC PNL MAE

Favored

Disfavored

 
 

The political preferences of www.omg.md were obvious since PCRM was the subject of the 

majority of positive news articles posted on the site while opposition parties were often depicted 

in a negative manner (Diagram 27).  

 

Diagram 27: Frequency of news articles favorable to or critical of candidates posted on 

www.omg.md by party  

www.omg.md

0

5

10

15

20

25

30

35

40

PD PCRM AMN PL PSD UC PLDM

Favored

Disfavored

 
 

http://www.unimedia.md/
http://www.omg.md/


 25 

Abbreviations Used in this Report  

AMN  Alianţa «Moldova Noastră (Our Moldova Alliance) 

AV  Alianţa Verde (Green Alliance) 

GOV  Government: prime minister, officials, ministers, ministry representatives  

MAE   Acţiunea Europeană (European Action) social political movement 

MU  Moldova Unită (the party of spiritual development) 

PARL   Parliament  

PC   Conservative Party 

PCRM  Communist Party of Moldova 

PD   Democratic Party of Moldova  

PL  Liberal Party  

PLDM  Liberal Democratic Party of Moldova  

PMU               United Moldova Party 

PPCD   Christian Democratic Popular Party 

PR                  Republican Party 

PPR                Popular Republican Party 

PRES   President  

PS   Socialist Party of Moldova (Patria-Rodina) 

PSD   Social Democratic Party of Moldova  

PU                  Humanist Party  

RAVN  Ravnopravie (social-political movement) 

SB   Sergiu Banari (an independent candidate) 

UC   Centrist Union of Moldova 

http://www.parties.e-democracy.md/parties/ucm/

